تاثیر کرونا بر آموزش مجازی 1400

آموزش مجازی

تاثیر کرونا بر آموزش مجازی ۱۴۰۰

مقدمه

(تاثیر کرونا بر آموزش مجازی ۱۴۰۰) چیست؟

قبل از آنکه از تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری خلاق صحبت کنیم، بهتر است بدانید که سامانه آموزش مجازی چیست؟

آموزش مجازی به یک مجموعه گسترده از نرم افزارهای کاربردی و شیوه های آموزشی بر پایه فناوری اطلاعات مانند رایانه، دیسک فشرده، اینترنت،

شبکه، اینترانت و غیره اطلاق می شود، که این روش آموزشی تکامل یافته و توسعه یافته آموزش از راه دور است

که علاوه بر مراکز آموزشی برای سازمان ها و ادارات مختلف نیز بسیار موثر و کاربردی است.

سازمان ها و ادارات مختلف می توانند دوره های مورد نیاز خود را به این شکل و به راحتی در اختیار کارمندان خود قرار داده و در هزینه ها و زمان تا حد

بسیار زیادی صرفه جویی کنند. اکنون در استاف به بررسی تاثیرات کرونا بر آن می پرازیم.

تاثیر کرونا بر آموزش مجازی 1400

یادگیری بر پایه فناوری اطلاعات

یکی از دلایل تاثیر کرونا بر آموزش مجازی ۱۴۰۰ بر یادگیری موثر این مساله است که یادگیری در این روش تولید محصولات و

روش های جدید است و نه بازگرداندن اطلاعات قدیمی بدون تغییر. دانشجویان و دانش آموزان در این روش به دنبال پیدا کردن راه های جدیدی برای حل

مسائل می گردند.

در این روش به دانشجویان آموزش داده می شود که خلاقانه و نوآورانه بیاندیشند و صرفا مانند روش های قدیمی و سنتی به حفظ مطالب قبلی

نپردازند.

انعطاف پذیری بیشتر در یادگیری

از مهم ترین دلایل تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری موثر و بهتر نسبت به روش های قدیمی تر، آن است که دانشجو می تواند

از جلوه های بصری و صوتی، استفاده بیشتری داشته باشد.

در نظر بگیرید شاید در آموزش های سنتی و حضوری شما برای مشاهده بسیاری از پدیده های در حال مطالعه محدودیت دارید.

دانشجو و دانش آموز مجبور است تنها به اطلاعات خوانده شده اکتفا کرده و نهایتا آن ها را در ذهن خود مجسم کند.

اما شما در آموزش مجازی می توانید از فیلم، صوت، نرم افزارهای شبیه سازی استفاده کرده و همزمان با خواندن اطلاعات یک مساله آن را به صورت

عینی ببینید. استفاده از جلوه های بصری تا حد بسیار زیادی بر یادگیری موثر و بهتر تاثیر می گذارد.

تاریخچه ای از توسعه آموزشهای مجازی که باید به عنوان یک چالش توجه شود. عبارتند از:

۱–یادگیری کمتر در تاثیر کرونا بر آموزش مجازی ۱۴۰۰

دانش آموزانی که عملکرد متوسط یا ضعیف در شرایط عادی داشتند و با تلاش معلم به آموزش واداشته می شدند در این شرایط یادگیری آنها یا متوقف می شود یا فاصله می گیرند و ضعف درسی آنها بیشتر مشهود می شود.

۲– افزایش حضور غیر هدفمند دانش آموزان در فضای مجازی

محققان تعداد ساعاتی که برای استفاده دانش آموزان از فضای مجازی مطرح می کردند دو ساعت در نظر می گرفتند

ولی می‌بینیم متاسفانه دانش‌آموزان در سنین پایین در طول شبانه روز بسیار در فضای مجازی مشغول هستند

و این حضور هم خطرات روانی و هم جسمی برای آنان به دنبال دارد،

زیرا بچه‌های ما عادت به ماندن در طول روز در خانه ندارند خصوصاً اینکه ما مهارت همزیستی مسالمت آمیز را به آنان آموزش نداده ایم و ممکن است

باعث افزایش خشونت خانوادگی بشود.

۳ –عدم اشراف بر فضای مجازی

درست است که فضای مجازی برای تکمیل آموزش فرصت خوبی بوده و به یک نسخه بی بدیل تبدیل شده است،

ولی عدم اشراف معلمان و خانواده‌ها و دانش‌آموزان به فضای مجازی، آموزش الکترونیک را تحت تاثیر خود قرار داده است و هماهنگ سازی و هم افزایی

در این حوزه زمان بر است.

۴– ارزش های ملی و مذهبی و دینی

عدم حضور دانش آموزان رویکرد خطرات توحیدی و روحیه تعلق ملی و دینی را تحت تأثیر قرار داده است،

هرچند چندین کانال در برنامه شاد در حوزه پرورشی توانسته تا حدودی این خلا را پرکند اما،

فضایی که در کلاس درس باعث تحکیم ارتباطات میان نسل‌های مختلف و اعتقادات دینی می شده تا حدودی کمرنگ شده است.

۵ –تحت تاثیر قرار گرفتن سند تحول بنیادین

طبق سند تحول بنیادین عناصر تعلیم و تربیت عبارتند از معلم ، مدرسه، خانواده و محتوا که مهم‌ترین عناصر برنامه درسی ملی هستند و هر کدام نقش

فعالی باید داشته باشند ولی در شرایط کنونی می ببینیم که دانش‌آموز شخصیت منفعلی دارد و منتظر است تا برای او برنامه ریزی کنند معلم هم تابع

تصمیمات وزارت و خانواده سردرگم است.

بحثی از ابتکار و خلاقیت نمی‌ماند چگونه مهارت های زندگی مثل باور و اعتماد به نفس به آنان آموزش داده شود؟

سند تحول بنیادین لازم است متناسب با شرایط روز باز تعریف شود.

در این صورت، منابع یادگیری گسترده خواهد بود و مدرسه تنها محل و مکان آموزش نخواهد بود بلکه یکی از مکان های آموزش و یادگیری است ضمن

اینکه نقش معلم، تسهیلگر خواهد بود و لازم است اختیارات آنان را در خصوص تهیه محتوا و تولید محتوا افزایش بدهیم نه اینکه منتظر بخشنامه ها و

دستورالعمل ها باشند و یا حداقل با مشورت و نیازسنجی از سوی معلمان اعمال شوند.

۶– عدم اهتمام به انجمن اولیاو مربیان

زمانی که شرایط عادی بود انجمن‌های اولیا اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم

نقش بسیار کمرنگی داشتند و نتوانستند آن جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و در شرایط کرونا بیم آن می‌رود که کلاً انجمن‌اولیا محو شود،

در حالی که آموزش و پرورش در طراحی محیط و موقعیت‌های یادگیری نقش مشارکت اولیا را باید افزایش دهد و سهم بیشتری به آنان در این زمینه

بدهد. کرونا می‌تواند این فرصت را برای احیای انجمن اولیا و مربیان فراهم کند با برنامه‌های مختلف مثل خیرین آموزشی، خیرین دانش آموزان بازمانده از

تحصیل و خیرین کنکور بتواند کمبودهای این حوزه را برطرف کند.

آما آنچه روشن است این است که هنوز کسی نمی داند کرونا ویروس برای امروز و فردا و آینده ما چه در سر دارد،

اما باید در مرکز توجهات برنامه ریزان قرار گیرد که متناسب با وضعیت زمانی و مکانی برنامه ریزی ها صورت گیرد.

دادن آموزشهای به روز و کاربردی دانش آموزان و معلمان و مجموعه تعلیم و تربیت، توسعه و تقویت زیرساختهای استفاده از فضای مجازی

)مانند اینترنت رایگان، ارائه تسهیلات و بسته های حمایتی، تهیه گوشی هوشمند و تبلت و لپ تاپ برای دانش آموزان و معلمان) توسعه عدالت

آموزشی و اهتمام به آموزش سواد رسانه ای از جمله الزمات حضور هدفمند و رویکرد محور در فضای مجازی است.

مهارت نداشتن برخی از علما و اساتید برای فعالیت در فضای مجازی و تاثیر کرونا بر آموزش مجازی ۱۴۰۰

تاثیر کرونا بر آموزش مجازی 1400

کارشناس مسایل تربیتی و آموزشی بروجرد گفت: براساس مشاهدات میدانی در مدارس سطح شهر آماده نبودن زیر ساخت‌ها اصلی ترین عنصر

برنامه آموزش مجازی یعنی پیام رسان شاد است که متاسفانه علیرغم وعده‌های داده شده از سوی بالاترین مقامات وزارت آموزش و پرورش هنوز

بسیار از ایرادات و نواقص فنی فراوان درآن وجود دارد.

این اختلالات فنی برای کارشناسان آموزش و پرورش، معلمان، دانش آموزان و اساتید و دانشجویان به یک معضل و مشکل اساسی تبدیل شده است.

چالش بعدی بحث بستر ارائه آموزش مجازی یعنی اینترنت است.

علاوه بر هزینه بالای پرداختی که بعضی از معلمان و دانش آموزان برای تهیه بسته های اینترنت پرداخت می کنند، کندی بسیار آزار دهنده شبکه و ا

ختلال در بارگذاری فایل صوتی و تصویری در برنامه شاد موجب دلسردی دانش آموز ابتدایی و والدین می شود.

وی عدم تسلط برخی معلمان به اصول کار در شبکه های مجازی و تولید محتواهای الکترونیکی و همچنین برخی هنجارها، معلمان توانمند را از اجرای

تدریس مطلوب دور نگه داشته است.

با شیوع ویروس کرونا تقریبا تمام آموزش‌های حضوری به آموزش‌های آنلاین تبدیل شدند و دانشگاه ها و دانشكده‌ها در سراسر دنیا تمام توان و تلاش

خود را صرف تمرکز بر مکانیزم‌های گذار به آموزش آنلاین کرده‌اند. در این میان یکی از اساسی‌ترین زمینه‌هایی که به سرعت در حال تغییر و تحول است،

جذب دانشجویان خارجی است. هنوز هیچ کشوری به طور قطع مطمئن نیست که آموزش‌های حضوری در چه زمانی امکان پذیر است اما دانشگاه ها و

بسیاری از کشورهای دنیا، با توجه به منافعی که صرفا فراتر از منافع اقتصادی است، به طور کلی مایل به پذیرش دانشجویان بین المللی هستند زیرا

می دانند که اتصال به جامعه جهانی برای توسعه پایدار دانشگاه ها و جامعه آنها ضروری است.

با توجه به اینکه تقریباً تمام کشورهای بزرگ مرزهای ملی خود را به روی دانشجویان بین المللی جدید بسته اند و از سوی دیگر و به دلیل تبعات منفی

ناشی از ویروس کرونا، دانشجویان بین المللی نسبت به گذشته به دلیل مسائلی همچون از دست دادن فرصت های شغلی پاره وقت در کنار

تحصیلاتشان رفاه کمتری را تجربه خواهند کرد، بنابراین بسیاری از دانشگاه‌ها و کشورهای دنیا در پی یافتن راه‌ حل‌هایی برای پاسخگویی به چالش‌های

ایجاد شده در فرایند جذب دانشجویان خارجی هستند.

در زیر برخی از چالش‌های ایجاد شده در فرایند جذب دانشجویان خارجی و استراتژی‌هایی که کشورهای مختلف برای پاسخگویی به این چالش‌ها مد

نظر قرار داده‌اند، بررسی می‌شود:

با توجه به تعطیل شدن کلاس‌های آموزشی و مختل شدن فرایند جذب دانشجویان خارجی راه حل آشکار برای پاسخگویی به این چالش تقویت راه‌های

ارتباطی آنلاین بود. ادامه کلاس‌های آموزشی به صورت آنلاین و ارائه دروس در بازه‌های زمانی متغیر برای مقابله با اختلاف زمانی دانشجویان خارجی

که در کشورهای مختلف دنیا قرار دارند، ثبت نام دانشجویان بین المللی در بستر اینترنت و بازاریابی اینترنتی برای جذب دانشجویان بین المللی از جمله

اقداماتی است که موسسات آموزشی برای جذب دانشجویان بین المللی مد نظر قرار داده‌اند و 

ارزیابی  دانشجویان راجب تاثیر کرونا بر آموزش مجازی ۱۴۰۰

ز.غ: سلام حضوری بودن ۱۰۰درصد بهتر بود تا مجازی چون سطح یاد گیر در دانشکده بهتر هست تا اینکه خونه باشه یا بیرون یا محل کار اون انگیز درس خوندن و رقابت کمتر شده از طرفی جدی گرفته نمیشه به صورت مجازی سر سری گرفته میشه و حتی شاید حضور در کلاس داشته باشیم ولی حواسمان به چیز دیگه یا کار باشد حضوری بشه خیلی بهتره و اینکه میتونیم دور هم دوباره جمع بشیم. به امید این که کرونا بره وضعیت بهتر بشه دانشکده هم باز بشه.

ر.ی: مجازی ازین جهت که تو خونه ایم و وقتمون واسه مسیر دانشگاه صرف نمیشه خوبه
ولی یادگیری خیلی کم میشه چون از پشت یه گوشی نمیشه زیاد سوال و جواب کرد و قطعی نت و مشکل و کندی سایت ها هم مزید بر علت
بعلاوه اینکه مثلا خود من وقتی خونه نباشم و دانشگاه باشم همه اعضا خانواده میدونن من این تایم خونه نیستم و توقعی ازم ندارن.
ولی مجازی وقتی خونه ام ، ازم توقعاتی دارن و دانشجو بودنمون جدی گرفته نمیشه

+سلام وقت بخیر 
در حالت کلی بگم اصلا ناراضی نیستم ولی با توجه به شرایط موجود ،بله نسبتا راضی هستم
این مدل آموزش برای رشته ی ما خیلی بد هست ما نیاز داریم بریم داخل آزمایشگاها و مدارهای مختلف و پروژه ی کارشناسیمون رو ببندیم و یک تجربه ی رو کسب کنیم
من ترم پیش یک کلاسی داشتم از اول تا اخر کلاس یا صدا قطع بود یا صدا نویز داشت و ما واقعا نفهمیدیم اصلا اون درس چی بود و این که تو کلاس های مجازی درصد تمرکز خیلی خیلی پایین تر از کلاس حضوری هست

+همین خوبه
با لباس خونه سرکلاسی، در حالت خواب هم سرکلاسی

+اگه درس دادن حضوری ام مثل مجازی باشه ترجیح میدم تو همین خونه از رو کتاب روخوانی کنن
دسشویی ام بغلمه

+تا میای اشکالتو از قسمت بپرسی نت رفته بعد استاد دو صفحه رفته جلوتر

+اینم سوال داره آخه(: معلومه که مجازی داغونع

+غیر حضوری بهتره ، دیگه وقت تو مسیر رفت و امد صرفه جویی میشه. چندبار میتونیم فیلمهارو ببینیم . از طرفی به شغل وکارمون هم میرسیم
برای من یادگیریش بهتره

ص.ع: سلام به نظر من خیلی خوب شده ، و اصلا دوست ندارم باز شن دانشگاها ، چون مسیرم از دانشگاه خیلی دوره و اون ساعت رفت و امد هر روزو میتونم بذارم برا درس

+ی نکته درسای آزمایشگاهی و عملی حضوری بهتر بود

+آخ گفتییی تنها فرقش اینکه اونجا سر کلاس با توضیح کامل فهمیدن سخته اینجا بیرون بودن از کلاس

+سلام
مجازی خیلی سختی داره و یادگیری درس ها اینجور سخت تره و اینترنت و ضعیفی نت ک بیشتر اذیت میکنهمن خودم ب شخصه این دوتا ترم هیچی یاد نگرفتم فقط حفظ میکنم ک پاس بشم
منم نظرم اینه حضوری بهتر بود

+سلام عزیزم
خب مجازی مزیت های خودشو داره ولی معایبم داره دیگع
همین نت زیاد مصرف شدن و اینکه توی بعضی از کلاسا هی پرت میشیم بیرون متوجه نمیشیم درسو و اینکه توی بعضی از امتحان ها بخاطر ضعیفی نت نمیتونیم درست حسابی امتحان بدین همش استرس داریم تایممون تموم نشه و ایناحضوری ی لول بالاتر و بهتره تا مجازی

+حضوری بود یادگیری بیشتر بود ولی وقت انجام کاری رو نداشتیم یعنی اصلا فرصت نمیشد

+سلام وقت بخیر از نظر اینکه تو این بیماری سخت کرونا مجازی شده خیلی خوبه از شیوع بیشتر این بیماری جلو گیری میشه، یاد گیری یسری از درسای تئوری خوبه ولی به دلیل سرعت کم اینترنت و مشکلاتی از این قبیل یادگیری بیشتر رو برامون سخت میکنه و…..

م.ا: سلام خوبین بنا به اون پیامی که گذاشتید من هم شاغلم هم متاهلم اینجوری برای من بهتره مجازی تا حضوری مجازی بیشتر یاد میگیرم

نتیجه گیری تاثیر کرونا بر آموزش مجازی ۱۴۰۰

رشد فنّاوری­های‌ اطلاعات‌ و ارتباطات‌ تمامی‌ ابعاد دنیای‌ امروز را دگرگون‌ کرده‌ است‌.

جامعه­‌ی‌ امروز به‌ انعطاف‌، پویایی‌ و خلاقیت‌ نیاز دارد و این‌ نیازها را نظام‌ آموزشی‌ باید از طریق‌ ایجاد فرصت­های‌ مناسب برای‌ نوآوری‌، تعامل‌، اندیشه‌ورزی‌،

مشکل‌گشایی‌ و چالش‌ با مسائل‌ و مشکلات‌ پیچیده­ی‌ دنیای‌ کنونی‌ برآورده سازد.

ویژگی­های ‌منحصربه‌فرد آموزش الکترونیکی ازجمله‌ فرصت‌ استفاده‌ از چند‌رسانه­ای‌ها، فرارسانه‌ها، اتصال‌ و ارتباط‌ با پای­گاه­های‌ دانش‌ جهانی‌، تعامل‌ و

انعطاف‌پذیری‌ و… که‌ از طریق‌ جهانی­شدن بیش­ازپیش گسترش یافته است.

با این حال با وجود گسترش چشم­گیر آموزش الکترونیکی تحت تأثیر جهانی­ شدن آموزش و آموزش عالی در جهان در کشور ما همچنان آموزش­های

سنتی بیشترین حجم آموزش­ها را به خود اختصاص داده است.

دانشجویان شاغل در فضای مجازی

دانشجوی تولید کننده که همزمان در دانشگاه مجازی کسب تحصیل می کند.

می تواند بعنوان تامین کننده مایحتاج مصرفی در سایت استاف محصولات خود را به صورت عمده سازمانی به شرکت ها و سازمان ها عرضه کند.۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *