کرونا و کسب و کارهای مجازی 1400

کرونا و کسب و کار های مجازی
این محتوا را برای دوستانتان به اشتراک بگذارید.
Telegram
LinkedIn
Twitter
Email

کرونا و کسب و کارهای مجازی ۱۴۰۰

در این مقاله استاف به بررسی تاثیرات کرونا بر کسب و کار ها می پردازیم بیش از ۱۵ ماه از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران می‌گذرد و بر کسی پوشیده نیست که تاثیر این ویروس همه‌گیر و خطرناک چگونه علاوه بر سلامت و جان افراد، کسب و کارها و معیشت عموم مردم را هدف نابودی قرار داده و مشاغل خرد و کسب و کارهای حقیقی در معرض خطر فروپاشی قرار گرفته اند. تلاش رسانه‌های جمعی و عمومی، حقیقی و مجازی، تاکید فراوان بر ماندن در خانه (Stay at home) داشته اند. فارغ از گشایش مراکز تفریحی و برنامه های سرگرمی با رعایت پروتوکل های بهداشتی اما دورهمی‌های خانوادگی، دوستانه، جلسات کاری، کلاسهای آموزشی و سایر فعالیت‌ها و برنامه‌های اجباری و اختیاری روزانه و ماهانه و فصلی، به صورت مجازی برگزار شده است. لازم به ذکر است بسیاری از فعالیت‌ها با شیوع ویروس کرونا چندین مرتبه به حالت تعلیق درآمده و با ادامه بحران کرونا و عدم کنترل و مهار آن، افزون بر نبود فرصت و امکانی برای مجازی شدن، در آستانه ورشکستگی و سقوط قطعی قرار دارد

گرچه شیوع ویروس کوید ۱۹ بر بسیاری از مشاغل خدماتی، حمل و نقل، گردشگری و تفریحی (هتلداری و رستوران و …)، فرهنگی و مذهبی و تاریخی (سینما، موزه ، فرهنگسرا، سرای محلات و مساجد و کتابخانه ها و …)، آموزشی و بسیاری دیگر تاثیرات نامطلوب و گاها بسیار مخربی برجای گذاشته است اما شایان توجه است که همین موضوع سبب گشته است تا بسیاری از مشاغل از جمله تجاری، آموزشی، خدماتی و غیره به سوی آنلاین شدن، مجازی شدن و به تبع آن ورود به بازار دیجیتال و بازار جهانی با سرعت و شدت بیشتری پیش بروند.

به نقل از ایرنا طی مصاحبه ای با سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی ،کسب و کارهایی که انتظار میرفت تا ۵-۶ سال آینده به بازار آنلاین و مجازی بپیوندند، طی ۲-۳ سال اخیر پیوستند و حتی با ادامه این ویروس و لزوم فاصله گذاری اجتماعی، دوری از اجتماعات و ماندن در خانه ، سرعت تصاعدی یافته است.

در این مقاله سعی بر این است تا با بیان و بررسی زوایای پنهان تاثیر کرونا بر زندگی شهری و معیشت، لزوم ورود به بازار دیجیتال و توسعه کسب و کارهای مجازی تبیین گردد.

بیان ریشه مشکل کرونا و کسب و کارهای مجازی ۱۴۰۰:

ایران کشوری است موسوم به ۷۲ ملت با تمدن تاریخی بیش از ۲۵۰۰ ساله در جهان. جای بسی افسوس و حسرت دارد کشوری با چنین تاریخچه و تمدن غنی، با دارا بودن ذخایر و معادن طبیعی، با برخورداری از استعدادها و پتانسیل های بالقوه و بالفعل بیشمار انسانی و ثروت ملی، ناتوان از مهار کرونا شده است.

بی شک در این میان ضعف مدیریت کلان در کنترل و مهار ویروس، عدم آگاهی لازم عمومی برای جدی گرفتن ویروس و تهدیدات حتمی آن، فقدان اراده کافی مسئولین در راس اداره کشور در زمینه‌های مختلف سبب تشدید بحران کرونا شده است.

به خطر افتادن سلامتی و از کار افتادگی های موقت و دایم، تکمیل ظرفیت تمامی بیمارستان‌های کشور و خستگی و نا امیدی کادر درمان، مرگ و پایان زندگی در اثر بیماری کرونا و درنتیجه آن کاهش جمعیت فعال و توانمند کار در هر سنی و نهایتا تخریب روحیه عمومی و به وجود آمدن غم، ترس و اضطراب نهفته و آشکار در جان جامعه، سبب تشدید آشفتگی اوضاع کلی کشور شده است.

علاوه بر آن، نبود زیرساخت‌های لازم از قبیل سرعت اینترت ، تجهیزات و وسایل مورد نیاز و دانش و مهارت کافی در بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا، علاوه بر اوضاع نامناسب اقتصادی عموم افراد، مزید بر علت شده است.

سرعت رشد کسب و کارهای مجازی در چند ماه اخیر لزوم توجه به نیاز بازار را روشن می‌کند. در واقع می‌‍‌‌‌‌توان چنین گفت؛ شاید اگر نیاز به ورود به بازار دیجیتال و اهمیت آن پیشتر دیده می‌شد، ایران در حوزه دیجیتال و کسب و کارهای مجازی جزو نخستین کشورهای پیشرو و تاثیرگذار در این عرصه می‌شد.

اکنون آنچه اهمیت دارد این است که چگونه می‌توان ورود به بازار دیجیتال را با معیارهای بیزینس جهانی تطبیق داد؟ به عبارت بهتر چه عواملی سبب دیده شدن کسب و کارها در بازار جهانی می‌شود؟

کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در صنعت، معدن، علوم، آموزش، تجارت، گردشگری، توریسم و …. چگونه اندیشه و برنامه‌ریزی کرده‌اند که توانسته‌اند بحران کرونا و عوارض ناشی از آن را کنترل‌، مهار و ریشه‌کن کنند؟!

نقش کشورهای توسعه یافته در یاری و راهنمایی کشورهای در حال توسعه چیست؟

نقش عموم مردم و مسئولین در این حوزه چیست؟

نقش تامین کنندگان و صاحبان سرمایه و کالا در این خصوص چیست؟

نقش کارفرایان و پیمانکاران در این دوران و در این شرایط چیست؟

نقش شرکت های استارت آپ و ایده پرداز در توسعه خدمات کسب و کار و ورود به بازار دیجیتال چپیست؟

نقش حامیان ایده‌های خلاق و نوآور نظیر پارک های علم و فناوری ، صنعت و معدن و تجارت، اتاق بازرگانی‌، و سایر شرکت‌های وابسته دولتی و نیمه دولتی، بانک‌ها موسسات مالی و اعتباری چیست؟

و درنهایت مجازی شدن کسب و کارها چه تاثیری اولا در ریشه‌کن شدن کرونا و دوما در پیوستن به بازار جهانی و توسعه کشور دارد؟

    به عبارت دیگر تاثیرات متقابل شیوع کرونا بر توسعه کسب و کارهای مجازی و توسعه کسب و کارهای مجازی در کنترل و مهار کرونا چیست؟

و در آخر پس از پایان و ریشه کن شدن ویروس کرونا، آینده کسب و کارهای مجازی شده به چه صورت خواهد بود؟

ارائه راه حل و پیشنهاد کرونا و کسب و کارهای مجازی ۱۴۰۰:

کسب و کار

پر واضح است که با حمله کرونا اقتصاد و معیشت مردم فلج شد، و عیان است که کرونا دلیل اصلی زمین‌گیر شدن اقتصاد کشور نمی‌باشد، چرا که پیش از شیوع کرونا نیز اقتصاد ایران در تراز پایین و معیشت مردم در تنگنا بوده است. اکنون سوال اینجاست چگونه می‌‎توان قدمی هر چند کوچک در بهبود وضعیت به وجود آمده برداشت؟

با پاسخ به پرسش‌های مطرح شده در قسمت پیشین، با تعیین استراتژی هدفدار زمانمند و در اولویت قرار دادن، می‌توان به طور کامل بحران کرونا و عوارض آن را کنترل کرده و به صفر رسانید.

در ابتدا می‌بایست به مطالعه و پژوهش در ساختار کسب و کارهای مجازی کشورهای پبشرفته به دلایل موفقیت آنان پی برد و با روش‌های بومی سازی شده‌، فرمول‌های کسب و کار‌های مجازی را در ایران پیاده‌سازی نمود.

سپس با ورود به دنیای دیجیتال و انجام اقدامات رسمی جهت رونق و اعتبار بخشیدن به کسب و کار‌، جلب اعتماد نمود. بی تردید اولین و موثر ترین دلیل موفقیت کسب و کارها به خصوص در بلند مدت، صداقت و اعتبار شرکت و فعالیت مد نظر است. با تبلیغات رسمی و غیر رسمی در صفحات مجازی و رسانه‌های عمومی می‌توان در دیده شدن فعالیت و رونق کسب و کار گام برداشت.

در این بین برخورداری از حمایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی، شرکت‌ها و ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی مربوطه، نظیر پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های حمایتی سازمانی دولتی و کشوری، بانک‌ها و بیمه‌ها و غیره می‌تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه کسب و کارهای مجازی داشته باشد.

افزایش آگاهی فردی و در صورت لزوم استفاده از کلاس‌های مرتبط در حوزه دیجیتال، مدیریت، کسب وکار و سایر کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی دایر در موسسات و شرکت‌ها و آموزشکده‌ها می‌تواند در ورود به بازار دیجیتال و رونق کسب و کارهای مجازی بسیار مثمر ثمر واقع شود.

با آگاه سازی عموم مردم و جلب اعتماد از طریق برگزاری همایش‌ها و وبینارهای مجازی رایگان و یا نیم‌بها و آموزش مردم درخصوص مطالبات طبیعی و حقوقی و جلوگیری از سواستفاده سودجویان و کلاهبردان‌، می‌توان در راستای توسعه کسب و کارهای مجازی پیشرفت بسیاری حاصل نمود.

در ادامه لازم به ذکر است علاوه بر انجام تمامی اقدامات بیان شده در بالا، می‌بایست از محصول و یا خدمت قابل ارائه به طور کاملا شفاف و روشن و از زوایای مختلف به بیان ویژگی‌های محصول و یا خدمت و علت استفاده از آن در رفع نیاز متقاضیان و خریداران و درخواست کنندگان، پرداخت. بدیهی است ورود به بازار دیجیتال بدون داشتن حداقلی از دانش آن محکوم به شکست است و چناچه استانداردها و دستورالعمل های مورد نیاز در این ساختار رعایت نشود، نه تنها رشدی در پی نخواهد داشت، بلکه با شکستی جبران ناپذیر مواجه خواهد شد.

شرکت استاف با تلاش مستمر و مداوم موفق به کسب مجوز ها و پروانه، و نمادهای مورد نیاز شده است که جهت اعتمادسازی و مسئولیت‌پذیری تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و سازمان‌های خریدار و کلیه مصرف کنندگان و دریافت‌کنندگان کالا و خدمات، استاف را در رتبه های نخستین جستجوی گوگل در کسب و کارهای مجازی قرار داده است.

خاطر نشان می‌شود استاف؛ با کمال افتخار، فرصتی فراهم کرده است تا تامین کنندگان و پیمانکاران و کارفرمایان و مشتریان (سازمانی و غیر سازمانی) بتوانند به صورت رایگان در سایت استاف ثبت نام کرده و از امکانات و خدمات آن بهره‌مند شوند.

اکنون فعالان با انگیزه و هدفمند استاف با داشتن دانش آکادمیکی و تخصصی و بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا و متخصصان حوزه دیجیتال در رشته‌های مختلف، با سالها تلاش و سابقه در این زمینه، به ارائه خدمات گوناگون به هموطنان خود می‌پردازد.

نیز استاف توانسته است دوره‌های آموزشی رایگان در بالا بردن مهارت و دانش دانشجویان و فارغ التحصیلان و عموم علاقمندان جهت افزایش توانمندی و ورود به بازار کار، برگزار کند.

همچنین استاف مفتخر است بخشی از درآمدهای حاصله خود را صرف امور نیک و پسندیده و حمایت از موسسات خیریه نیازمندان، ایتام و مستمندان ‌کند.

آینده کسب و کارهای مجازی کرونا

همانگونه که از مطالعات مقالات جهانی و ایرانی دریافت می‌شود، خواه نا خواه، کسب و کارها به سوی مجازی شدن پیش می‌رود. آنچه حائز اهمیت است سرعت رشد این ورود به دنیای دیجیتال در ایران و جهان است. اکنون تمامی شرکت‌های کلان بازرگانی جهانی و بسیاری از شرکت‌های خرد تجاری، خدمات کسب و کار و مشاغل آزاد وارد دنیای دیجیتال شده‌اند. ایران همچون سایر حوزه‌های فعالیتی، کشوری در حال توسعه، در تکاپوی ورود و ماندن در این بازار رقابتی است. چرا که با ورود تدریجی کسب و کارها به دنیای مجازی و بازار دیجیتال، امکان مشاهده و مقایسه خدمات و کالاها برای مردم به سادگی فراهم می‌شود و این موضوع رقابت سازنده‌ای را در میان تولید کنندگان، وارد کنندگان و پیمانکاران و صاحبان فن و حرف و مهارت ایجاد می‌کند. علاوه بر این تجارت و معاملات پولی و غیر پولی از این طریق در پایین ترین سطح ضرر و زیان مالی و اعتباری قرار میگیرد و اعتماد و اطمینان در ورود به معاملات سهل و ساده میشود. چرا که شرکتی واسط مانند استاف از پیش تحقیقات مورد نیاز را انجام داده است و با داشتن مجوزها و نمادها، مسئولیت خطر و نبود اطمینان دوطرفه را به دوش می‌گیرد.

بنابر این ضروری است با افزایش دانش همگانی و به روز بودن در جهانی در عصر تکنولوژی و صنعت، در پایداری و بقای کسب و کارهای خود، هشیار بوده و همواره کوشش کرد.

نتیجه گیری:

همانطور که بیان شد در حال حاضر ایران در موج چهارم کرونا به سر می‌برد. در حالی که سایر کشورها توانسته اند ویروس کرونا را کنترل و درمان کنند، ایران عزیزمان هنوز تلفات جانی، مالی و روحی بسیاری را متحمل است. سهم هر یک از ما ایرانیان، در کنترل و مهار کرونا، در هر گوشه و کنار از این مرز و بوم، هر چند اندک و جزیی، بسیار تاثیرگذار و حیاتی است. لزوم ماندن در خانه و رعایت پروتوکل‌های بهداشتی در صورت الزام به خروج از منزل، خرید اینترنتی و رفع مایحتاج از قبیل خدمت یا کالا از طریق بازار دیجیتال و سایت‌های فروش کالای اینترنتی و خدمات کسب و کار، اکنون بیش از هر زمان دیگری مشهود است.

استاف در این راستا با تلاش شبانه‌روزی توانسته است این دغدغه را به خوبی شناسایی و حل کند. در همین مورد، استاف با تهیه بهترین کالاهای مصرفی سازمانی و خانوار و خدمات در حوزه فروش عمده و انبوه سازمانی، خدمات کسب و کار نظیر خدمات فنی مهندسی، حقوقی و وکالت، بیمه و مالی و حسابداری، معماری و عمران، هنر و گرافیک و سایر مشاغل به ارائه خدمت به هموطنان عزیز می‌پردازد.

در پایان یادآور می‌شود، ضرورت به کارگیری دانسته‌ها و محافظت از داشته‌ها در حوزه کسب و کار دیجیتال، جهت بهبود اوضاع معیشتی و هدر رفت منابع و سرمایه های انسانی و مالی و توسعه کسب و کار‌های مجازی، فوری و مهم، قلمداد می‌شود.

سپاس و قدردانی:

سپاس خداوند جان آفرین خرد پیشه را که اوست هر دردی را درمان.

با سپاس و تشکر بی‌کران از بنیان‌گذار شرکت نوآوران اقتصاد صالح / استاف، زنده یاد دکتر حسین صالحی که همواره با قلبی باز و اندیشه‌ای روشن، راهگشای مسیر پر فراز و نشیب این “مهم” بوده است.

و با سپاس از آقای مهندس صالحی مدیر عامل استاف، که پایداری و کوشش بی‌وقفه ایشان، از سالها پیش تا کنون در موج چهارم کرونا، مسیر رشد و توسعه کسب و کارهای مجازی را هموار نموده است.

و سپاس از تمامی عوامل همیاری کننده در تهیه و تولید این مقاله علمی و تیم استاف و تمامی تامین کنندگان و حامیان استاف و کلیه خوانندگان گرامی این مقاله.

ایران امروز خسته و رنجور از مصایب و عوارض کرونا، مضاف بر اقتصاد بیمار و زمینگیر ناشی از تصمیمات ناکارامد دهه‌های متوالی دولت، و خطاهای انسانی و غیر انسانی رخ داده شده، در پی یار می‌گردد.

امید است همگان با یکرنگی و همدلی، با توانی مضاعف و روحیه‌ای خستگی ناپذیر، در جهت آبادانی ایران عزیز و نجات از کرونا و رونق و رشد اقتصاد و معیشت کشور یکصدا و همساز شود.

آن همه ناز و تنعم که خزان میفرمود

عاقبت در قدم باد بهار اخر شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشترک خبرنامه‌های حوزه کسب وکار شوید!

به آخرین خبرها و مقالات رایگان دسترسی داشته باشید.

مطالب بیشتر

جنگ اقتصادی
استاف لایف

جنگ اقتصادی افزایش دلار در استاف | STUFF

داستان دلار در جنگ اقتصادی و اثر آن در زندگی روزمره مطلبی است در خور توجه. این نوشته به بیان شرایطی می پردازد که با افزایش دلار در شرکت استاف | STUFF بوجود آمد.

تولید سرنخ B2B
استاف آکادمی

تولید سرنخ B2B در دیجیتال مارکتینگ

تولید سرنخ B2B چیست؟ (B2B Lead Generatiom) تولید سرنخ B2B فرآیند شناسایی خریداران بالقوه ایده آل برای محصولات استاف‌مارکت یا خدمات استاف‌سرویس است، که تامین‌کنندگان

اگر به دنبال توسعه کسب وکار خود هستید !؟

با استاف | پلتفرم فروش و خدمات سازمانی در ارتباط باشید.

ساختار تولید محتوا