تکنولوژی های نوآورانه در مدل کسب و کار B2B

تکنولوژی های نوآورانه در مدل کسب و کار B2B

آنچه میتوانیم از نمونه های نوآورانه رویکرد های سازمانی و تعامل کسب وکار های B2B یاد بگیریم!

پنج نمونه الهام بخش از فناوری های نوآورانه در ساختار B2B

همه ما میدانیم که صنعت و فناوری به سرعت در حال تکامل است اما چطور میتوانیم مثال های کاربردی از فناوری های نوآورانه b2b که الهام بخش کسب و کار ما باشند را پیدا کنیم !

در این مقاله سعی داریم پنج نمونه برجسته در این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم!

نوآوری

تعریف کلمه ی نوآوری شاید کمی سخت باشد ، مخصوصا زمانی که در تلاشیم در خصوص صنایع و کسب و کار های خاصی به کار بگیریم.اما در واقع ما این کار را در این مقاله انجام داده ایم.

فرض کنیم ؛ صنعت را b2b در نظر بگیریم و تکنولوژی را کسب و کار لحاظ کنیم. حال به سراغ کارشناسان این حوزه میرویم و در خصوص بخش های نوآورانه فناوری b2b طی 20 سال قبل بحث میکنیم.

SharkGate

اگر صادقانه بخواهید ، ما در عصر جرائم رایانه ای هستیم . سال گذشته تقریبا  نیمی از شرکت های کشور انگلستان مورد حمله یا نفوذ امنیتی رایانه ای شدند و هزینه ای بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به صنعت کسب و کار انگلستان تحمیل شد.

“شین ردینگ”(Shane Redding)  مشاور بازاریابی میگوید ، در حالی که امروزه بسیاری از مردم از ریسک های نفوذ ها و هک های امنیتی آگاه هستند اما بسیاری از شرکت ها مخصوصا شرکت های کوچک نمیدانند چطور باید از خودشان محافظت کنند.

هر شرکتی که دارای وبسایت است ، به نوعی داوطلبانه در مقابل گستره ای عظیمی از حملات سایبری قراردارد که این بدین معناست ، سایت آن ها برای استفاده های سایبری و نرم افزاری و گرفتن ترافیک سایت های غیر اخلاقی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد و یا حتی برای یک هدف خطرناک تحت سلطه هکر ها می رود.

از انتخاب های فناوری نوآورانه آقای شین ؛  شارک گیت ، یک شرکت امنتی در خصوص فعالیت های سایبری می باشد که به دلیل اینکه به درستی نیاز ها و رنج های مشتریان خود را تشخیص داده است ، توانسته است بسیار موثر عمل کند.

این شرکت فقط وبسایت شما را محافظت نمیکند، بلکه در واقع نقاط ضعف واقعی شرکت های کوچک را زمانی که تحت حمله امنیتی قرار میگیرند نیز بررسی میکنند.

زمانی که شرکت های کوچکی که تحت حمله امنیتی قرار میگیرند ، خطر خروج از بازار آن ها را تهدید میکند ، بنابراین  تیم شرکت شارک گیت یک زیرمجموعه کمکی را به نام ” تعمیر سایت در یک ساعت” تدارک دیده است. این زیرمجموعه متعهد شده است تا وبسایت ها را به سرعت و به صورت رایگان تا زمانی که این شرکت پوشش امنیتی بعدی را بدست آورد ، تعمیر و درست نماید. این کار شرکت شارک گیت منجر به وایرال شدن و دهان به دهان شدن عجیبی شده است که کمک زیادی به رشد آن ها نموده است.

اما چه نکاتی به عنوان بازاریابی b2b میتوان از مثال SharkGate یاد گرفت ؟

همه بحث در مورد فهمیدن نیاز مشتری است. همان طور که خانم شین میگوید ؛ کار فوق العاده ای که شرکت شارک گیت انجام داده است و زمان خود را برای تعالی آن گذاشته است ، شروع از صدای مشتری تا  ارائه پیشنهاد های محصول است . در واقع فهمیدن نیاز مشتری و ارائه محصول مناسب آن .

اگر چه شرکت های کوچک در حال رشد  هستند اما این شرکت تشخیص داده است که این نیاز ها جهانی هستند و بنابراین پیشنهاد های خود را از لحاظ جغرافیایی محدود نکرده اند و در نتیجه مشتریانی از سراسر دنیا پیدا کردند ، از تعمیر وبسایت یک رادیو مشهور در فیلیپین تا صاحبا ویلا در ترکیه که هر دو توسط داعش تهدید شده بودند.

این شرکت همچنین یکی از اولین مجموعه هایی است که از روش تراست پایلوت(Trustpilot) یا اعتماد به خلبان در زمینه b2b استفاده میکند که کمک زیادی به رشد وایرال و دهان به دهان شدن آنها به همان اندازه ای که بر روی SEO خودشان کار کردند ، شده است.

Adobe Spark

ادوبی اسپارک در می سال ۲۰۱۶ منتشر شد و بعد ها در اپ استور به عنوان بهترین اپلیکیشن سال با دانلود ۳.۵ میلیونی انتخاب شد.

این نرم افزار یک اپلیکیشن بر پایه فضای ابری هست و هدف از آن بهبود انتقال داستان برند ها از طریق اشکال مختلف  برای اینکه شرکت ها بتوانند راحت تر با مشتریان خودشان از لحاظ سطح احساسی ارتباط برقرار کنند.

“جادا بالستر”(Jada Balster)   سر گروه بازاریابی شرکت ورک فرانت ؛ توضیح میدهد که فناوری های واقعی و نوآوری های شکل گرفته ،متکی به داستان گویی در مورد تواناهایشان هستند. 

این اپلیکیشن به ما امکان میدهد جلوه های بصری خیره کننده ای از طریق موبایل یا دستکتابپ کامپیوتر خلق کنیم که در واقع به صورت خودکار با همه ی دستگاه های الکترونیکی متصل اند.

جادا می گوید این اپلیکیشن به او و تیمش این امکان را داده تا تولید محتوا برای سوشال مدیا آسان تر و ساده تر شود و چیز های باارزش بصری را به راحتی خلق کند.

نوآورانه

کسانی که به دنبال مارکتینگ b2b هستند از این مثال چه بهره ای میتوانند بگیرند ؟

با توجه به صحبت های جادا ، آینده B2b متکی به خلاقیت است و اینجاست که ادوبی اسپارک در قالب مدل بیزینسی مارکت پلیس(marketplace) برجسته خواهد شد.

ادوبی تلاش کرده است این محصول رایگان ، راحت و سریع باشد. مارکتر های b2b ،درباره اهمیت خلق ساختار هایی که منجر به بهینه سازی زمان مشتری و افزایش انگیزه مشتریان  میشود و به طور کلی منجر به پیروزی یک کسب و کار میشود ، میتوانند چیز های زیادی یاد بگیرند.

Instagram(graph API)

فیسبوک اخیرا یک API گراف جدید منتشر کرده است که به کسب وکار ها این امکان را میدهد تا حضور ارگانیک تری در سوشال مدیا داشته باشند.

“جرمی وود”(Jeremy Wood) سرپرست مارکتینگ و بازاریابی محصول شرکت هووت سوییت(Hootsuite) ؛ تاکید میکند که ، اشتهای اینستاگرام را برای توسعه توانایی های آن در حوزه B2B چقدر زیاد است . این آپدیت جدید دیدگاه اولین مشتری جدید را نشان می دهد که وابسته به گوش دادن شما به مخطبان و پاسخ دادن به بازخوردهای آن ها است.

آینده بازاریابی و مارکتینگ قطعا ویژوال و بصری خواهد بود و این API جدید نوعی تغییر و تحول قلمداد میشود.اینکه اینستاگرام این ویژگی را بسازد و مخصوصا برای اولین بار آن را برای کسب و کار ها فعال کند ، نشان دهنده گسترش به بازارهای جدید است.

با توجه به سابقه اینستاگرام ، یک مصرف کننده محور است ، اما اکنون این شرکت خود را به عنوان پلتفرم برجسته برای برندهای B2B مطرح کرده است.

این بدان معناست که حالا مارکتر های B2b میتوانند از ایستاگرام برای تغییر مقیاس فعالیت شرکت و قابلیت های گزارش ه و آنالیز های آن استفاده کنند.

اما چه چیزی میتوانیم از فعالیت اینستاگرام برای بازاریابی کسب و کار B2B یاد بگیریم؟!

“جرمی میگوید” اینستاگرام به ما یاد داده است که از منطقه امن خود خارج شویم و این نکته را بفهمیم که میشود در به صورت های مختلف و در اشکال مختلف مکالمات و تعاملات داشته باشیم. اینستاگرام شرکت های B2b را تقریبا مجبور کرده است که به کر این باشند چطورمیتوانند به صورت ویژوال و بصری فعالیت داشته باشند ، چون اینستاگرام یک بستر مهم و مورد توجه است.

Slack (slack.com)

پیام رسان اسلک در سال های اخیر طوفان عیجیبی در دنیای کسب و کار ایجاد کرده است  نفوذ، و قدرت عجیبی در فضایی که قبلا توسط ایمیل جلسات حضوری انجام میشده است، پیدا کرده است.

ماریتا فریرا(Mariette Ferreira) سرپرست بازاریابی در شرکت FairFX ، توضیح میدهد که چرا اسلک به عنوان یک ابزار نوآورانه مورد توجه او قرار گرفته است. او می گوید همانند اپل ، اسلک با یک ایده محصول وارد بازار نشده است او فقط محصولی را کامل کرده است.

ماریتا می گوید :بعضی ها شاید بگویند اسلک نوآوری در برند ایجاد نکرده است ، اما تجربه رابط کاربری بالا و تمرکز بی سابقه آن بر روی همکاری با شرکت ها ، اسلک را در لیست علاقه مندی من قرارداده است.

افزایش ارتباطات داخلی به خودی خود میتواند تاثیرات مثبتی در صنعت B2B داشته باشد. ماریتا میگوید : اگر چیزی بتواند به روابط داخلی شرکت ها کمک کند ، همکاری بیشتری ایجاد نماید و به صورت یکپارچه با ابزار ها ، کانال ها و تیم ها بتواند کار کند ، آن وقت است که یک قدم رو به جلو برداشته شود.

B2B مارکتر ها از این مثال ما چه چیزی میتواند یاد بگیرند ؟

موسس اسلک آقای استوارت باترفیلد(Stewart Butterfield) از یک توسعه دهنده پشت زمینه بازی های ویدیویی ظهور کرده است و این یعنی تقریبا تلاش او بر روی تجربه رابط کاربری مشتریان و کاربران است که به عنوان یک المان حیاتی در بازی های ویدیویی است .

بنابراین همین نگرش باعث افزایش مزیت رقابتی در رقابت با دیگران برای اسلک شده است.

همانطور که ماریتا نتیجه گرفته است؛ بدون در نظر گرفتن این که شما در حوزه B2C هستید یا B2B ،تجربه رابط کاربری، بهتر است همیشه اول از همه مورد بررسی قرار بگیرد.

هوش مصنوعی و ربات های چت

در این نمونه از نوآوری ها که در واقع دسته بندی از تکنولوژی هستند که نوع بازی را در صنعت B2B عوض کرده اند، بسیار مورد توجه قرار میگیرند. 

استین دانی ( Stein Danny) میگوید ؛ هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به سرعت در حال تغیر محیط B2B هستند؛ ربات های چت در حال افزایش فرایند های فروش هستند و به شتاب دهی و اتوماسیون کردن تعاملات کاربری و فرایند های سرویس پشت سیستم ، کمک میکنند.  

دانی میگوید ؛ هوش مصنوعی قبلا برای موارد علمی تخیلی استفاده میشد . روزگاری بود که شما میتوانستید با کامپیوتر صحبت کنید و اطلاعات مربوط به پل استارشیپ را بدست آورید.

ربات

 اما حالا ،Waston،Alexa،google و بسیاری دیگر از ابزار های هوش مصنوعی و دیجیتالی میتوانند به سوالات شما پاسخ دهند و وظایف را تکمیل کنند و فرایند ها را خود کار نمایند.

در حالی که ترس از پتانسیل تاثیرات ربات ها بر زندگی انسان همواره وجود دارد ، دنی به ما اطمینان می دهد که قطعا فرصت های این تکنولوژی ها بیشتر از مضرات و تهدیداتشون هست.

یکی از تناقضات جالب در هوش مصنوعی این است که فضای B2B به سمت این می رود که بیشتر بر اساس تعامل انسانی صورت پذیرد. دنی توضیح می دهد که :

 مارکتر ها و تیم های بازاریابی ، باید بفهمند که انسان ها چه میخواهند ، چه نیازهای دارند و حتی چه رفتاری در زمان های مختلف از خود بروز می دهند، سپس ما میتوانیم با آموزش و با استفاده از راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی روی برند خود کار کنیم و تجارب مختص و خاص کاربران و مشتریان را به آن ها انتقال دهیم.

B2B

بازاریابان و مارکتر ها چه جیزی از این مثال باید بیاموزند ؟

دنی توضیح میدهد که چطور هوش مصنوعی به کل کسب و کار در خصوص ارزش مهارت متعادل آن آموزش می دهد.

ما خیلی سریع یاد گرفتیم که هوش مصنوعی موفق نیازمند این است که برند ها در UX، برنامه ریزی و داستان نویسی برند متخصص باشند. 

شما باید بدانید که چطور میخواهید با مشتریان خود تعامل کنید، چطور تجربیات را طراحی کنید ، چطور این تجربیات را ساختارمند کنید و یک دانش کافی و واضح از کارکتر برند خودتان برای ایجاد راه های تعاملی هوش مصنوعی با مشتریان و انتظارات آن ها داشته باشید. 

نمونه نوآوری فناوری کسب و کار در ایران کدام است ؟

استاف | سامانه آنلاین فروش کالای سازمانی، کالای عمده و خدمات کسب و کار

شرکت استاف شامل دو بخش استاف مارکت و استاف سرویس است. استاف مارکت مربوط به فروش کالا به صورت ، فروش سازمانی ، خرید عمده می باشد. 

نحوه فعالیت این بخش از سامانه استاف به این صورت است که تامین کنندگان مستقیما کالا را به مشتری خود ارسال میکنند در صورتی کاربر هزینه را به امانت به استاف پرداخت نموده و پس از تحویل کالا و تایید خریدار مبلغ به فروشنده منتقل میشود.

استاف سرویس یک سامانه مناقصات آنلاین پیمانکاری می باشد که شرکت ها و کسب و کار ها به صورت کارفرما با درج آگهی پیمانکاری به دنبال جذب پیمانکاران هستند.

اگر به دنبال توسعه کسب و کار خود در حوزه B2B هستنید قطعا سامانه استاف میتواند به شما به بهترین نحو کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *