شناختی با پنجره جوهری و تاثیر آن بر کسب و کار در سال 2021 !

پنجره جو-هری در کسب و کار

پنجره جوهری چیست ؟!

جوهری

 در ابتدای نوشته ام باید توضیح دهم که منظور پنجره ای نیست که از جوهر پوشیده شده باشد و یا
پنجره ای که با جوهر رنگ شده باشد 

پنجره جوهری تکنیکی است که به ما کمک میکند تا تعارض ها و سوء تفاهم ها  را در روابط  خود به حداقل برسانیم

این توری که در سال ۱۹۹۵ میلادی توسط دو دانشمند روانشناسی به نام های جوزف لافت و هری اینگهام مطرح شد اکنون در تلاش است تا بتواند روابط میان مدیران و کارمندان را بهبود ببخشد 

این تئوری به مدیران کمک می کند تا  با استفاده از تکنیک هایی خصوصیات ناشخته خود را کشف کنند و بتوانند راحت تر با کارمندان خود ارتباطی موثر بر قرار کنند

نام این تئوری که از ترکیب نام این دو دانشمند برگرفته شده است  پنجره (جو-هری) نامیده میشود که بدلیل معنی دار بودن کلمه جوهر در زیان فارسی یه اشتباه تئوری پنجره جوهری خوانده می شود.

تئوری جوهری بر دو ایده اصلی بنا نهاده شده است :

  1. با ارائه اطلاعاتی از شخصیت فرد به خود او میتوان اعتماد بین روابط را افزایش داد 
  2. با بازخور گرفتن از افراد میتوانم سطح یادگیری خودرا بالا ببریم.

در این مدل نمایی از شخصیت هر فرد در چهار قسمت یا یک پنجره نشان داده می شود که هر کدام از قسمت های پنجره نشان دهنده اطلاعات شخصی احساسات و انگیزه هاست که هدف آن پاسخ به این پرسش است 

که میزان شناخت فرد از خود و دیگران به چه اندازه است و چه گونه می توان این شناخت ها را افزایش داد

قبل از توضیح در مورد تکه های پنجره بهتر است نگاهی به مدل کلیه این طرح بیندازیم:

ناحیه عمومی ( من باز یا آگاه):

در اینجا اطلاعات مربوط به نگرش ، رفتار ، عواطف ، احساسات ، مهارت ها و دیدگاه های شخص هم برای خود او و هم برای دیگران کاملا واضح است و عمده ارتباطات اجتماعی را شامل می شود؛ هر چه این ناحیه گسترش یابد روابط تأثیرگذارتر و پویاتر خواهند بود. 

ناحیه کور( من نابینا):

راننده ماشین سنگینی را در نظر بگیرید؛ رانندگان این گونه ماشین ها دید محدودی را در آینه های خود نسبت به ماشین دارند . برای همین توصیه می شود در هنگام رانندگی درنقاط  کور آن ها رانندگی نکنیم زیرا دید نامناسب آن ها گاها منجر به تصادف های خطرناکی میشود

افراد نیز در مقایسه با شخصیتشان همانند رانندگان ماشین های سنگین هستند که دید جامعی نسبت به ماشین خود ندارند. اطلاعاتی که مربوط به  شخصیت یک  فرد است و دیگران از آن اگاهی دارند بدون اینکه خود او دانشی نسبت به آن داشته باشد جزو این ناحیه در تئوری جوهری قرار می گیرند 

دیگران ممکن است متفاوت از آنچه ما انتظار داریم رفتار ما را تفسیر کنند. پس با کوچک کردن این ناحیه میتوان روابط را برای یک ارتباط کارآمدتر بهینه سازی کرد.

ناحیه خصوصی (من نهفته):

اطلاعاتی از شخصیت ما که برای خودمان شناخته شده است اما دیگران از آن بی خبر هستند جزو این دسته قرار می گیرند
این دسته میتوانندهر گونه اطلاعاتی را که ما علاقه ای به انتشار آن ها نداریم شامل شود مثل راز ها ، ترس ها ، احساسات کذشته و…. 

ناحیه ناشناخته ( من ناآگاه):

آن دسته از اطلاعاتی که هم خودمان وهم دیگران از آن بی اطلاع هستنیم شامل ناحیه ناشخته در مدل جوهری می شوند.

 این دسته از اطلاعات شامل : ، احساسات ، توانایی ها ، استعدادها و … هستند که  ممکن است به دلیل تجربه های آسیب زای گذشته یا حوادثی خاص برای یک عمر ناشناخته باقی بمانند.

و فرد تا زمانی که ویژگی ها و قابلیت های پنهان خود را از طریق مشاهده کشف نکند از این امر بی اطلاع خواهد بود.

حال پس از آنکه  با تئوری جوهری آشنا شدیم بهتر است به سراغ بررسی راه هایی بپردازیم که به توسعه و بهبود ناحیه عمومی شخصیاتمان کمک کند
در بالا به تفضیل از مزیت های ناحیه عمومی یا من باز گفته شد؛ ناحیه ای که توسط آن با دیگران ارتباط برقرار می کنیم و با گسترش هر چه بیشتر آن می توانیم از تعارضات آتی جلوگریری به عمل آوریم 

به شکل زیر توجه کنید :

جو و هری

همان طور که از شکل مشخص است هر فرد میتواند به دو طریق (ارائه بازخور) و (خودگشودگی) ناحیه عمومی یا من آگاه خود را افزایش دهد که در ادامه به بررسی هر دو این عوامل می پردازیم

  1. ارائه بازخور: درخواست ارائه بازخور فرایندی است که با درک و گوش دادن به توضیحات شخصی دیگر نسبت به رفتار ما رخ می دهد و موجب کاهش ناحیه کور آن می شود همان طور که در شکل مشاهده می کنید (بازخور) ناحیه باز شخصیت را به طور افقی افزایش می  دهد.
    اگر شما هم مدیر کسب و کاری هستید بهتر است به این پنج نکته در مورد ارائه باز خور نسبت به کارمندان خود توجه کنید:
  2. با لحنی حرفه ای صحبت کنید

رعایت این اصل به خصوص در برخورد های احساسی کارمندان پس از انجام اشتباه بسیار مهم است 

  1. واقعیت ها را درتقابل با احساسات برتری دهید

به جای توجه به توقعات خود، تمرکز را بر حل  مشکلات قراردهید

  1. ارزش کلمات را بدانید 

گاهی برخی از کارمندان به اشتباه خود اگاه می شوند و نیازی به بازخورد کوبنده نیست

  1. در ارائه باز خورد روراست باشید

راجع به به انچه منظورتان هست با داریت سخن بگوید و تلاش کنید در عین حال که مهربانید؛ صادق باشید.

  1. بازخورد منفی را با ستایش تعادل ببخشید
    دانستن اینکه چگونه و چه موقع بازخورد دهید  یک مهارت مهم مدیریتی است اما به رهبری تبدیل نشوید که فقط در صورت لغزش کارمندان نظر می دهد.

حال که به بررسی مورد دوم یا خود گشودگی می پردازیم:

خودگشودگی فرآیندی است که از طریق آشکار کردن احساسات رخ میدهد و فرد با ابراز احساسات خود درب را  برای ورود دیگران به ناحیه اختصاصی شحخصیتش باز می کند. وهمان طور که در شکل ملاحضه می کنید خود گشودگی به صورت عمودی ناحیه عمومی را افزایش می دهد. 

انواع شرکت ها را  در استاف بخوانید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *