چالش تامین کننده ها در فروش عمده سازمانی نوروز 1400

چالش تامین کنندگان

فروش عمده و خرید سازمانی با زنجیره تامین استاف مارکت ۲۰۲۱

بررسی چالش ها و مشکلات خرید و فروش عمده برای تامین کننده ها و فروشندگان محترم

شب عید مدیران زنجیره تامین

از میان تمام رویدادها ، بدون شک نوروز مهمترینِ آن است. رویداد ها غالبا مدیران زنجیره تامین را تحت فشار زیادی قرار می دهد، چرا که میزان مصرف در رویداد ها به طور ناگهانی افزایش می بابد؛

از همین رو تامین محصولات به صورت مکرر و بدون مشکل در این ایام از چالش های مهمی است که متوجه مدیران می شود .

  مدیران این بخش برای اطمینان حاصل کردن از اینکه محصولات شرکتشان به طور روان در طول تعطیلات و رویداد ها در دسترس باشد ، دچار چالش های فراوانی می شوند.

هفته های قبل از نوروز و انبار شب عید مغازه داران

همانطور که میدانیم از چند هفته قبل از نوروز بسیاری از خرده فروشی ها شروع به پر کردن انبار ها می کنند یا به قول معروف مغازه داران منتظر بازار شب عید خود می شوند. 

در بسیاری از کسب و کار ها درآمد شب عید با دیگر ماه ها قابل مقایسه نیست و این چالش همیشه اولویت داشته است .

شب عید مدیران زنجیره تامین و چالش ها در سال نو میلادی

جالب است بدانید که  این مسئله مختص عید نوروز و صرفا کشور هایی که این رویداد را جشن میگیرند نیست ، و در کشور های خارجی نیز میزان درآمد وابسته به کریمس و سال نو میلادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال ، از جان لوئیس ( فروشگاه زنجیره ای در سطح بریتانیا ) ، گزارش شده است که آن ها ۸۰٪ از سود سالانه خود را از فروش در طول دوره کریسمس به دست می آورند.

چالش های عمده فروشی و خرده فروشی شب عید مدیران زنجیره تامین

چالش عمده فروشی شب عید زنجیره تامین کنندگان

عمده فروشان تخصصی مانند پوشاک بیشتر درگیر تخمین میزان تقاضا در قبل و بعد نوروز هستند. و این کار زمانی دشوارتر می شود، که آنها باید موقعیت عدم اطمینان را نه تنها در خرید بار بعدی از کارخانه بلکه با توجه به عدم ثبات اقتصادی در کاهش درآمد خانوارها نیز تجربه کنند .

چالش خرده فروشی شب عید زنجیره تامین کنندگان

خرده فروشان درگیر تامین اجناسی با تنوع بیشتر برای بازار خود هستند و بسته به نیاز مشتری آن ها را دسته بندی میکنند . درست مثل یک فروشگاه البسه کودکانه که بسته به سایز , رنگ و طرح برای مشتریان خود کالا دارد .

انواع کسب و کار خرده فروشی و چالش ها

خرده فروشان نیز دو دسته می شوند:

  • خرده فروشی هایی که بیشتر درگیر تخمین میزان موجودی کالا هستند؛ مثل سوپر مارکت ها، میوه فروشی ها و…

این دسته از فروشندگان به دلیل تامین کالای مصرفی روزانه در تمام طول سال حجم مشتری یکسانی دارند و می توان گفت چالش و دغدغه کم تری دارند .

 اما تفاوت با دسته بعدی زمانی ظاهر می شود که در رویداد هایی مثل عید نوروز میزان تقاضا و تعداد محصولات درخواستی با توجه به موقعیت جدید افزایش میابد . یعنی تقریبا همان تعداد مشتری قبلی اما با تقاضای بیشتر !

و اما دسته دوم و چالش های آن ها …

  • خرده فروش هایی که تمرکز خود را معطوف به جذب مشتری می کنند . مثل فروشندگان پوشاک، لوازم خانگی، گل و …

این دسته از فروشندگان بسته به بازه زمانی موجود باید نسبت به تقاضای مشتریان جدید خود را آماده کنند و چالش تامین آن ها در بازه کوتاه است !

یعنی نه تنها تعداد تقاضا بیشتر می شود بلکه تعداد مشتریان نیز افزایش میابد . به بیان دیگر می توان گفت (بازار شب عید) در این نوع کسب و کارها رونق بیشتری می گیرد.

چالش تامین کننده ها در فروش عمده سازمانی نوروز 1400

دسته برتر در این ایام ! ( از لحاظ سود دهی )

هر چند پیش بینی میشود هفته های منتهی به نوروز برای نوع دوم سود بیشتری را دربر خواهد داشت , اما  نباید این نکته را فراموش کرد ، که در شرایطی که قدرت خرید خانوارها کاهش یافته است و اولویت اکثر مردم تامین نیاز های اساسی شان است و عملا سرمایه ای برای خرید تفریحی مخصوصا به مناسبت سال نو را ندارند , پیش بینی می شود میزان ضرر در دسته دوم بیشتر خود را نشان دهد .

شکست زنجیره تامین خرده فروشی بازار شب عید تامین کنندگان

مطالب زیادی درباره فصل خرده فروشی عید نوشته شده است و صفحات زیادی به تجزیه و تحلیل موفقیت ها و شکست های این نوع از کسب و کار ها پرداخته اند. اما در مورد چالش های اساسی زنجیره تأمین مطالب کمی منتشر شده است.

موانع بازار نوروز و مشکلات شب عید تامین کنندگان

برای رفع این کسری ها در اینجا مسائلی کلی مطرح شده است که این موانع ِمربوط به بازار عید نوروز و مشکلات تامین کنندگان می باشد . و در آخر سعی شده تا  با بیان چند پیشنهاد در مورد چگونگی مقابله با آن گامی در جهت بهبود روند مذکور برداشته شود.

مدیرت زنجیره تامین کالا به مناسبت سال نو تامین کنندگان

درست قبل از فصل بهار و سال نو مدیران زنجیره تامین باید از قرارگیری محصولات در زمان درست و مقدار صحیح در قفسه های خود اطمینان حاصل کنند . 

همانطور که میدانیم تقاضا در طول عید برای محصولات و دسته های مختلف متفاوت است .

 بسیاری از محصولات غذایی که تاریخ انقضا دارند و به صورت تازه مصرف می شوند ( مثل میوه و شیرینی شب عید ) از چند روز قبل از عید به فروش می رسند .

FRUIT

فروش بالای اسفند تامین کنندگان بازار شب عید

 ادامه …

در حالی که ممکن است، فروش بعضی از محصولات در اوایل اسفند به اوج خود رسیده باشند. اسباب بازی، وسایل الکترونیکی، کتاب، لباس و سایر هدایا در کل دوره خریداری می شوند ، که بیشترین تقاضا تقریباً یک هفته قبل از تحویل سال است .

اندازه گیری فروش و تحلیل داده های نوروز تامین کنندگان

آخرین کاری که در مدیریت زنجیره تامین باید انجام شود ، اندازه گیری فروش و تحلیل داده ها می باشد . چرا که این مسئله می تواند اطلاعات بسیار مهم و کاربردی را برای سال های آینده در اختیار ما قرار دهد .

پیش بینی بلند مدت و خریدهای اولیه نوروز تامین کنندگان

این بدان معناست قبل از اینکه اطلاعات واقعی فروش سال نو وجود داشته باشد ، باید تخمینی برای فروش انجام شود . این مسئله منجر به پیش خریدهایی می شود ، که به تهیه کنندگان امکان برنامه ریزی تولید خود را می دهد  تا در بعضی مواقع که فرصتی پیش می آید ، آن ها بتوانند تولید سفارشات اضافی سال نو را به فصل های دیگر انتقال دهند .

چالش محصولات دارای تاریخ انقضا شب عید تامین کنندگان

البته این مثال برای آن دسته از محصولاتی می باشد، که تاریخ انقضای بلند مدت دارند ؛ و برای موادی که فسادپذیرتر هستند ، داستان کمی متفاوت است .

برای مثال دولت برای تامین افزایش تقاضای محصولات خوراکی در نوروز پس از پیش بینی تقاضا و در صورتی که نتواند نیاز را از طریق تولیدکنندگان داخلی برطرف کند , می تواند برنامه ریزی های خود را در راستای وارد کردن آن محصولات از کشورهای دیگر انجام دهد .

تخصیص های اولیه شب عید تامین کنندگان

به طور معمول پیش بینی تعداد سفارشات باعث بهره وری بیشتر و از طرفی به دلیل داشتن زمان کافی کیفیت تولید هم بیشتر خواهد شد . کیفیت پیش بینی ها با توجه به داده های واقعی تقاضای فروشگاه ها بسیار بهتر و موثرتر از روش های سنتی می باشد . و قطعا بررسی صحیح این روند از مهم ترین چالش هاست !

در روش پیش بینی سنتی ارائه سفارشات یک فصل به عهده کارکنان فروشگاه می باشد ، که معمولاً در این سناریو کلیه کالاهای سفارش داده شده توسط فروشگاه قبل از شروع فصل به آن ها تحویل داده می شود .

فروش سهمی شب عید تامین کنندگان

نکته مثبت روش سنتی این است که فروشگاه ها متعهد به فروش سهمی می شوند که سفارش داده اند . 

زیرا آن ها اعتبار خود را پیش تامین کننده سرمایه گذاری کرده اند ، و تمام تلاش خود را برای حفظ آن به کار می گیرند . اما با این حال کیفیت سفارشات فروشگاه به طور کلی ضعیف است و دورنمای درستی از میزان تقاضا به تامین کنندگان ارائه نمی دهد .

فروش آخر سال با روش متمرکز تخصیص منابع به فروشگاه ها

اما در روش متمرکز تخصیص منابع به فروشگاه ها به صورت متمرکز و با روشی مدون انجام می شود.

 برای شرکتهایی که دوره فروش آخر سال آنها طولانی است، و به زبان ساده تر سفارشات فروش شب عید آن ها زودتر شروع می شود , حفظ و ذخیره مقداری از محصولات منطقی به نظر می رسد. چراکه ممکن است محصولات در برخی از فروشگاهها فروش بهتری داشته باشند ، و در بعضی دیگر کمتر از آنچه انتظار داشتند پیش برود .

اجبار به تخصیص کالای شب عید تامین کنندگان

اگر شما به عنوان یک شرکت قبل از شروع فصل تمام محصولات خود را به فروشگاه ها منتقل کرده باشید ، پس از تغییری در میزان تقاضای فروشگاه ها مجبور به تخصیص مجدد کالاها می شوید ، که شاید برایتان بسیار هزینه بر باشد . و البته چالش برانگیز !

اما اگر شما با اختصاص بخشی از محصولات خود به فروشگاه ها مقداری از محصولات را نزد خود نگهدارید ، قطعا توانایی پاسخگویی شما به تغییرات غیرمنتظره و شرایط بازار بسیار منعطف تر خواهد بود .

یک پیشنهاد برای شما تامین کننده عزیز !​

جهت حمایت بیشتر از تولیدکنندگان و تامین کنندگان کالایی عمده مصرفی شرکت ها و سازمان ها، مهلت ثبت نام رایگان در استاف تا آخر فروردین ماه تمدید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *