کرونا و کسب و کارهای مجازی
مقدمه:
بیش از 15 ماه از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران میگذرد و بر کسی پوشیده نیست که تاثیر این ویروس همهگیر و خطرناک چگونه علاوه بر سلامت و جان افراد، کسب و کارها و معیشت عموم مردم را هدف نابودی قرار داده و مشاغل خرد و کسب و کارهای حقیقی در معرض خطر فروپاشی قرار گرفته اند. تلاش رسانه های جمعی و عمومی، حقیقی و مجازی، تاکید فراوان بر ماندن در خانه (Stay at home) داشته اند. فارغ از گشایش مراکز تفریحی و برنامه های سرگرمی با رعایت پروتوکل های بهداشتی اما دورهمیهای خانوادگی، دوستانه، جلسات کاری، کلاسهای آموزشی و سایر فعالیتها و برنامه های اجباری و اختیاری روزانه و ماهانه و فصلی ، به صورت مجازی برگزار شده است. لازم به ذکر است بسیاری از فعالیت ها با شیوع ویروس کرونا چندین مرتبه به حالت تعلیق درآمده و با ادامه بحران کرونا و عدم کنترل و مهار آن، افزون بر نبود فرصت و امکانی برای مجازی شدن، در آستانه ورشکستگی و سقوط قطعی قرار دارد.
گرچه شیوع ویروس کوید 19 بر بسیاری از مشاغل خدماتی، حمل و نقل، گردشگری و تفریحی (هتلداری و رستوران و …)، فرهنگی و مذهبی و تاریخی (سینما، موزه ، فرهنگسرا، سرای محلات و مساجد و کتابخانه ها و …)، آموزشی و بسیاری دیگر تاثیرات نامطلوب و گاها بسیار مخربی برجای گذاشته است اما شایان توجه است که همین موضوع سبب گشته است تا بسیاری از مشاغل از جمله تجاری، آموزشی، خدماتی و غیره به سوی آنلاین شدن ، مجازی شدن و به تبع آن ورود به بازار دیجیتال و بازار جهانی با سرعت و شدت بیشتری پیش بروند.
به نقل از ایرنا طی مصاحبه ای با سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی ،کسب و کارهایی که انتظار میرفت تا 5-6 سال ینده به بازار آنلاین و مجازی بپیوندند، طی 2-3 سال اخیر پیوستند و حتی با ادامه این ویروس و لزوم فاصله گذاری اجتماعی، دوری از اجتماعات و ماندن در خانه ، سرعت تصاعدی یافته است.
در این مقاله سعی بر این است تا با بیان و بررسی زوایای پنهان تاثیر کرونا بر زندگی شهری و معیشت، لزوم ورود به بازار دیجیتال و توسعه کسب و کارهای مجازی تبیین گردد.
کلمات کلیدی: کسب و کارهای مجازی، ورود به بازار دیجیتال، کرونا، کوید 19
بیان ریشه مشکل:
ایران کشوری است موسوم به 72 ملت با تمدن تاریخی بیش از 2500 ساله در جهان. جای بسی افسوس و حسرت دارد کشوری با چنین تاریخچه و تمدن غنی، با دارا بودن ذخایر و معادن طبیعی، با برخورداری از استعدادها و پتانسیل های بالقوه و بالفعل بیشمار انسانی و ثروت ملی، ناتوان از مهار کرونا شده است.
بی شک در این میان ضعف مدیریت کلان در کنترل و مهار ویروس، عدم آگاهی لازم عمومی برای جدی گرفتن ویروس و تهدیدات حتمی آن، فقدان اراده کافی مسئولین در راس اداره کشور در زمینه های مختلف سبب تشدید بحران کرونا شده است.
به خطر افتادن سلامتی و از کار افتادگی های موقت و دایم، پر شدن تمامی بیمارستان های کشور و خستگی و نا امیدی کادر درمان، مرگ و پایان زندگی در اثر بیماری کرونا و درنیجه آن کاهش جمعیت فعال و توانمند کار در هر سنی و نهایتا تخریب روحیه عمومی و به وجود آمدن غم، ترس و اضطراب نهفته و آشکار در جان جامعه، سبب تشدید آشفتگی اوضاع کلی کشور شده است.
علاوه بر آن، نبود زیرساخت های لازم از قبیل سرعت اینترت ، تجهیزات و وسایل مورد نیاز و دانش و مهارت کافی در بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا علاوه بر اوضاع نامناسب اقتصادی عموم افراد مزید بر علت شده است.
سرعت رشد کسب و کارهای مجازی در چند ماه اخیر لزوم توجه به نیاز بازار را روشن میکند. در واقع میتوان چنین گفت شاید اگر نیاز به ورود به بازار دیجیتال و اهمیت ان پیشتر دیده میشد، ایران در حوزه دیجیتال و کسب و کارهای مجازی جزو نخستین کشورهای پیشرو و تاثیر گذار در این عرصه میشد.
اکنون آنچه اهمیت دارد این است که چگونه میتوان ورود به بازار دیجیتال را با معیار های بیزینس جهانی تطبیق داد؟ به عبارت بهتر چه عواملی سبب دیده شدن کسب و کارها در بازار جهانی میشود؟
کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در صنعت، معدن، علوم، آموزش، تجارت، گردشگری، توریسم و …. چگونه اندیشه و برنامه ریزی کرده اند که توانسته اند بحران کرونا و عوارض ناشی از آن را کنترل ، مهار و ریشه کن کنند؟!
نقش کشورهای توسعه یافته در یاری و راهنمایی کشورهای در حال توسعه چیست؟
نقش عموم مردم و مسئولین در این حوزه چیست؟
نقش تامین کنندگان و صاحبان سرمایه و کالا در این خصوص چیست؟
نقش کارفرایان و پیمانکاران در این دوران و در این شرایط چیست؟
نقش شرکت های استارت آپ و ایده پرداز در توسعه خدمات کسب و کار و ورود به بازار دیجیتال چپیست؟
نقش حامیان ایده های خلاق و نوآور نظیر پارک های علم و فناوری ، صنعت و معدن و تجارت، اتاق بازرگانی ، و سایر شرکت های وابسته دولتی و نیمه دولتی، بانک ها موسسات مالی و اعتباری چیست؟
و درنهایت مجازی شدن کسب و کارها چه تاثیری اولا در ریشه کن شدن کرونا و دوما در پیوستن به بازار جهانی و توسعه کشور دارد؟
- به عبارت دیگر تاثیرات متقابل شیوع کرونا بر توسعه کسب و کارهای مجازی و توسعه کسب و کارهای مجازی در کنترل و مهار کرونا چیست؟
و در آخر پس از پایان و ریشه کن شدن ویروس کرونا، آینده کسب و کارهای مجازی شده به چه صورت خواهد بود؟
ارائه راه حل و پیشنهاد:
پر واضح است که با حمله کرونا اقتصاد و معیشت مردم فلج شد، و عیان است که کرونا دلیل اصلی زمین گیر شدن اقتصاد کشور نمیباشد، چرا که پیش از شیوع کرونا نیز اقتصاد ایران در تراز پایین و معیشت مردم در تنگنا بوده است. اکنون سوال اینجاست چگونه میتوان قدمی هر چند کوچک در بهبود وضعیت به وجود آمده برداشت؟
با پاسخ به پرسشهای مطرح شده در قسمت پیشین، با تعیین استراتژی هدفدار زمانمند و در اولویت قرار دادن، میتوان به طور کامل بحران کرونا و عوارض آن را کنترل کرده و به صفر رسانید.
در ابتدا میبایست به مطالعه و پژوهش در ساختار کسب و کارهای مجازی کشورهای پبشرفته به دلایل موفقیت آنان پی برد و با روش های بومی سازی شده ، فرمول های کسب و کار های مجازی را در ایران پیاده سازی نمود.
سپس با ورود به دنیای دیجیتال و انجام اقدامات رسمی جهت رونق و اعتبار بخشیدن به کسب و کار ، جلب اعتماد نمود. بی تردید اولین و موثر ترین دلیل موفقیت کسب و کارها به خصوص در بلند مدت، صداقت و اعتبار شرکت و فعالیت مد نظر است. با تبلیغات رسمی و غیر رسمی در صفحات مجازی و رسانه های عمومی میتوان در دیده شدن فعالیت و رونق کسب و کار گام برداشت.
در این بین برخورداری از حمایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی، شرکت ها و ارگانها و سازمانهای دولتی مربوطه نظیر پارک های علم و فناوری، صندوقهای حمایتی سازمانی دولتی و کشوری، بانک ها و بیمه ها و غیره میتواند نقش بسزایی در رشد و توسعه کسب و کارهای مجازی داشته باشد.
افزایش آگاهی فردی و در صورت لزوم استفاده از کلاسهای مرتبط در حوزه دیجیتال، مدیریت، کسب وکار و سایر کلاسها و کارگاه های آموزشی دایر در موسسات و شرکت ها و آموزشکده ها میتواند در ورود به بازار دیجیتال و رونق کسب و کارهای مجازی بسیار مثمر ثمر واقع شود.
با آگاه سازی عموم مردم و جلب اعتماد از طریق برگزاری همایش ها و وبینارهای مجازی رایگان و یا نیم بها و آموزش مردم درخصوص مطالبات طبیعی و حقوقی و جلوگیری از سواستفاده سودجویان و کلاهبردان ، میتوان در راستای توسعه کسب و کارهای مجازی پیشرفت بسیاری حاصل نمود.
در ادامه لازم به ذکر است علاوه بر انجام تمامی اقدامات بیان شده در بالا، میبایست از محصول و یا خدمت قابل ارائه به طور کاملا شفاف و روشن و از زوایای مختلف به بیان ویژگی های محصول و یا خدمت و علت استفاده از آن در رفع نیاز متقاضیان و خریداران و درخواست کنندگان، پرداخت. بدیهی است ورود به بازار دیجیتال بدون داشتن حداقلی از دانش آن محکوم به شکست است و چناچه استانداردها و دستورالعمل های مورد نیاز در این ساختار رعایت نشود، نه تنها رشدی در پی نخواهد داشت، بلکه با شکستی جبران ناپذیر مواجه خواهد شد.
شرکت استاف مفتخر است که با دانش آکادمیکی و تخصصی و بهره مندی از دانش روز دنیا و متخصصان حوزه دیجیتال در رشته های مختلف، با سالها تلاش و سابقه در این زمینه، به ارائه این خدمت به هموطنان خود میپردازد..
آینده کسب و کارهای مجازی:
همانگونه که از مطالعات مقالات جهانی و ایرانی دریافت میشود، خواه نا خواه، کسب و کارها به سوی مجازی شدن پیش میرود. آنچه حائز اهمیت است سرعت رشد این ورود به دنیای دیجیتال در ایران و جهان است. اکنون تمامی شرکت های کلان بازرگانی جهانی و بسیاری از شرکت های خرد تجاری و خدمات کسب و کار و مشاغل وارد دنیای دیجیتال شده اند. ایران همچون سایر حوزه های فعالیتی، کشوری در حال توسعه، در تکاپوی ورود و ماندن در این بازار رقابتی است. چرا که با ورود تدریجی کسب و کارها به دنیای مجازی و بازار دیجیتال، امکان مشاهده و مقایسه خدمات و کالاها برای مردم به سادگی فراهم میشود و این موضوع رقابت سازنده ای را در میان تولید کنندگان، وارد کنندگان و پیمانکاران و صاحبان فن و حرف و مهارت ایجاد میکند.
بنابر این ضروری است با افزایش دانش همگانی و به روز بودن در جهانی در عصر تکنولوژی و صنعت، در پایداری و بقای کسب و کار های خود، هشیار بوده و همواره کوشش کرد.
نتیجه گیری:
همانطور که بیان شد در حال حاضر ایران و جهان در موج چهارم کرونا به سر میبرد. در حالی که سایر کشورها توانسته است کرونا را کنترل و درمان کند، ایران عزیزمان هنوز تلفات جانی ، مالی و روحی بسیاری را تحمل میکند. سهم هر یک از ما ایرانیان، در کنترل و مهار کرونا، در هر گوشه و کنار از این مرز و بوم، هر چند اندک و جزیی، بسیار تاثیر گذار و حیاتی است. لزوم ماندن در خانه و رعایت پروتوکل های بهداشتی در صورت الزام به خروج از منزل، خرید اینترنتی و رفع مایحتاج از قبیل خدمت یا کالا از طریق بازار دیجیتال و سایت های فروش کالای اینترنتی و خدمات کسب و کار، اکنون بیش از هر زمان دیگری مشهود است.
استاف در این راستا با تلاش شبانه روزی توانسته ست این دغدغه را به خوبی شناسایی و حل کند. در همین مورد، استاف با تهیه بهترین کالا و خدمات در حوزه فروش عمده و انبوه سازمانی، خدمات کسب و کار نظیر خدمات فنی مهندسی، حقوقی و وکالت، بیمه و مالی و حسابداری، معماری و عمران، هنر و گرافیک و سایر مشاغل به ارائه خدمت به هموطنان عزیز میپردازد.
در پایان خاطر نشان میشود، ضرورت به کار گیری دانستهها و محافظت از داشتهها در حوزه کسب و کار دیجیتال، جهت بهبود اوضاع معیشتی و هدر رفت منابع و سرمایه های انسانی و مالی و توسعه کسب و کارهای مجازی، فوری و مهم، قلمداد میشود.
سپاس و قدردانی:
سپاس خداوند جان آفرین خرد پیشه را که اوست هر دردی را درمان.
با سپاس و تشکر فراوان از بنیان گذار شرکت نوآوران اقتصاد صالح / استاف ، زنده یاد دکتر حسین صالحی که همواره با قلبی باز و اندیشهای روشن ، راهگشای مسیر پر فراز و نشیب این “مهم” بوده است.
و با سپاس از آقای مهندس صالحی مدیر عامل استاف، که کوشش و سعه صدر ایشان، از سالها پیش تا کنون در موج چهارم کرونا، مسیر رشد و توسعه کسب و کارهای مجازی را هموار نموده است.
و سپاس از تمامی عوامل همیاری کننده در تهیه و تولید این مقاله علمی و تیم استاف و تمامی تامین کنندگان و حامیان استاف و کلیه خوانندگان گرامی این مقاله.
ایران امروز خسته و غمگین از مصایب و عوارض کرونا، مضاف بر اقتصاد بیمار و زمینگیر ناشی از تصمیمات ناکارامد دهههای پیشین دولت، در پی یار میگردد.
امید است با یکرنگی و همدلی، با توانی مضاعف و روحیه ای خستگی ناپذیر، در جهت آبادانی ایران عزیز و نجات از کرونا و رونق و رشد اقتصاد و معیشت کشور یک صدا و همساز شد.
آن همه ناز و تنعم که خزان میفرمود
عاقبت در قدم باد بهار اخر شد