توسعه فردی و سازمانی

توسعه فردی
این محتوا را برای دوستانتان به اشتراک بگذارید.
Telegram
LinkedIn
Twitter
Email

ابعاد توسعه فردی و سازمانی

توسعه فردی چیست و چه ملاک هایی دارد؟

ما در این مقاله استاف به بررسی ابعاد این دست از توسعه ها می پردازیم.

همه انسانها در طول زندگی خود خواهان توسعه فردی هستند. در این مقاله سعی سعی بر آن است تا به زبانی ساده به مفهوم توسعه فردی، ملاک و روش های ایجاد آن پرداخته میشود.

توسعه فردی ابعاد گوناگونی دارد و با معیارهای مختلفی سنجیده میشود. در هر جامعه و اجتماعی توسعه فردی ملاک های خاص خود را دارد. در این مقاله با مثال های ساده و عینی از ابعاد مختلف توسعه فردی در جوامع پیشرفته و در حال توسعه به راهکاری کاربردی دست یابیم.

توسعه فردی از بعد دانش و مهارت های عمومی و تخصصی

امروزه در قرن ۲۱ دانش و تخصص حرف اول را در جهان میزند. کلیه مراکز آموزشی در سطوح مختلف و در رشته های مختلف علمی، هنری، ورزشی و سایر رشته ها در تلاشند تا با صادر کردن دانشمند به جهان، درجه اعتبار علمی و تخصصی خود را هر چه بیشتر بالا ببرند.

گاه اما افرادی بدون تحصیلات آکادمیکی و مدارک معتبر دانشگاه های مطرح دنیا، به درجاتی قابل قبول از تخصص و مهارت دست پیدا میکنند و در این بین، موسساتی ، طریق برگزاری آزمون های معین و تعریف شده ای، به اعطای مدرک افتخاری و امتیازی به نخبه های دانشگاه ندیده میپردازند.

در این بازار آشفته، عده ای هم فرصت طلب و سودجو بدون داشتن کمترین تخصص و تجربه ای، به دنبال اخذ مدارک معتبر آکادمیکی و دانشگاهی هستند تا به واسطه گواهی ها و لیسانس های اخذ شده ، وارد بازار کار شده و کسب درامد کنند.

توسعه

در دنیا رشته های مختلفی وجود دارد که افراد بر حسب علاقه و شرایط به دنبال تحصیل آن میروند. بهترین حالت توسعه فردی از بعد دانش و تخصص، همزمانی تحصیل علم و تجربه با هم است. بدین طریق تخصص و مهارت به طرز قابل توجهی بالا رفته و بهره وری کاری و سازمانی به بالاترین حد ممکن در زمان خود میرسد.

یکی از ضعف های مدیریتی در کشور های در حال توسعه، شکاف میان دانشگاه و بازار کار است. فارغ التحصیل دانشگاه پس از طی دوره های تحصیلی خود در مقاطع مختلف، وارد بازار کار میشود. 

و در آنجا متوجه میشود که به اندازه کافی مهارت و توانایی انجام کار را ندارد. سرخورده و مایوس از زمان و سرمایه به هدر رفته ، وارد حرفه دیگری دور از حوزه تحصیلی خود میشود و به مرور به کسب تجربه و مهارت میپردازد. اما اشکال کار اینجاست که انجام وطیفه محوله را بدون دانش پیشین و اصولی انجام میدهد و ممکن است خطاهایی جبران ناپذیر در این مسیر برای فرد و سازمان رقم بخورد.

علاوه بر این اجتماع کوچک فرد یعنی دوستان و خانواده با دیدن این اوضاع نا امید از تحصیلات آکادمیکی شده و پس از دریافت مدرک دیپلم به طور مستقیم وارد بازار کار میشوند. این راه نیز معایب خاص خود را دارد که روند توسعه فردی و سازمانی اثرات منفی خود را به جای میگذارد. از جمله آن میتوان به نداشتن پیش زمینه ذهنی و علمی در رشته کاری و نبود یا کمبود مهارت های ارتباطی و سلسله مراتب اداری و سازمانی اشاره کرد.

توسعه

در این بعد تهیه رزومه شخصی از مجموعه اطلاعات شخصی و هویتی، دوره های تحصیلی و اموزشی، مدارکک و گواهینامه های اخذ شده، سوابق و تجربه های کاری، سایر علاقمندی ها و فعالیت ها، میتواند در افزایش اعتماد به نفس و توسعه فردی مفید و موثر واقع شود.

توسعه فردی از بعد ارتقای سطح تعاملات و ارتباطات اجتماعی

هر فردی در زندگی خود به دنبال ارتباط و تعامل با افراد سطح بالاتر از خود است. او از این طریق میتواند به ارتقای فردی خود در زمینه های مشترک و غیر مشترک با دوستان و همکاران خود کمک کند. ارتباط موثر دانشجو با استاد میتواند در پیشرفت مهارت های ارتباطی دانشجو موثر باشد. مهارت کلامی در محل کار میان کارمند و مدیر میتواند در بالارفتن عملکرد کارمند و سازمان و تعاملات چند جانبه ین مدیر (مدیران) و اعضای سازمان مفید و موثر واقع شود.

تقریبا میتوان گفت تمام افراد در جامعه به دنبال برقراری ارتباط با افراد خش صحبت، خوش برخورد و خوش رو هستند. چرا که از این طریق میتوانند ارتباط موثر و مفیدی با اطرافیان خود برقرار کرده و به اهداف شخصی و کاری خود زودتر و بیشتر نایل شوند.

گزینه هایی که باعث ارتقای سطح تعاملات اجتماعی میشوند به قرار زیر است:

ظاهری آراسته، شیک، تمیز و مرتب و سلامت ظاهری (سلامت ظاهری جسمی و روانی) 

مهارت دانستن چگونگی شروع ارتباط و همصحبتی تسلط به زبان مشترک،

 تسلط به زبان بین المللی انگلیسی و آشنایی با زبان های رایج دنیا  فن بیان و مهارت های ارتباط کلامی با دانستن توقف و ادامه دادن های موثر در طی صحبت کردن

به روز بودن و تسلط در استفاده از وسیله ها و ابزارهای ارتباطی مجازی مهارت آغاز،

بیان مطلب و پایان مصاحبه مهارت نتیجه گیری و دستاورد کاربردی  توسعه فردی از بعد سازگاری با محیط و اجتماع 

تقریبا همه ما در طول زندگی خود در برهه های گوناگون تجربه محیط ناخوشایند و آزار دهنده را داشته ایم. این بعد از توسعه فردی به ما این آموزش را میدهد که برای ارتقای توسعه فردی خود میبایست با محیط و اجتماعی که با آن سر و کار داریم سازگاری و هماهنگی بیشتری داشته باشیم. این سازگاری ها از وجوه مختلف قابل بررسی و بحث است که به صورت تیتر وار بدان میپردازیم:

سازگاری اجتماعی و فرهنگی

برای حضور در اجتماع و ملیت ها و قومیت های مختلف میبایست اولا اطلاع نسبی از فرهنگ و سنت جامعه آن داشت و دوما چگونگی برقراری ارتباط با آن جامعه و فرهنگ را دانست.

 به عنوان مثال ورود یک فرد خارجی درون اجتماعی که سنت و فرهنگ مخصوص خود را دارد و از دین خاصی پیروی میکند، میتواند بسیار چالش برانگیز باشد. آگاهی قبلی از نحوه تعاملات افراد آن اجتماع یا جامعه با یکدیگر، ملاک مهمی در توسعه فردی و افزیش تجربه زیست اجتماعی است.

سازگاری اقلیمی و طبع فردی

یکی از راه های موفقیت فردی شناخت موقعیت مکانی و اقلیمی محل سکونت و اشتغال است. وی با این آگاهی و طبع فردی خود، شرایط محیطی را برای زندگی و کار به بهترین شکل ممکن تنظیم کرده و بیشترین بهره وری را در بازه زمانی کار خود در اقلیم مکانی خواهد داشت.

 بنا بر این با دانستن اینکه هر فردی چه ویژگی های طبعی خاص خود را دارد و در چه اقلیمی مشغول به کار و زندگی است؛ میتوان بازدهی حداکثری از توسعه فردی در محل کار و زندگی شخصی داشت.

سازگاری اقتصادی

یکی از عواملی که سبب تسریع در روند توسعه فردی میشود، فارغ از جایگاه اجتماعی، میزان سازگاری فردی از نظر مولفه های اقتصادی در جامعه است. این بعد از توسعه فردی در جامعه شناسی اقتصادی چنان مبحث گسترده و قابل بحث و بررسی است که به سادگی نمیتوان در چند صفحه به ابعاد گوگوناگون آن پرداخت.

چنانچه طبقه اقتصادی فرد بالاتر از طبقه اقتصادی جامعه باشد؛
چنانچه طبقه اجتماعی فرد هم تراز با طبقه اقتصادی جامعه باشد؛
چنانچه طبقه اجتماعی فرد پایینتر از طبقه اقتصادی جامعه باشد؛

تک تک این مولفه ها به تنهایی و با تاثیر پذیری از یکدیگر در میزان توسعه فردی و اجتماعی و سازمانی موثر است. علاوه بر این ابعاد و ویژگی های شخصی و شخصیتی نیز عاملی است که در مولفه سازگاری اقتصادی تاثیر مستقیم دارد. بنابر این تنها با ذکر عناوین کلی به بیان آن پرداخته و بحث در مورد جزئیات و عوامل موثر را به ارائه مقاله ای دیگر موکول میکنیم.

توسعه

توسعه فردی از بعد کنترل احساسات و هیجانات مثبت و منفی

یکی دیگر از عوامل اثر گذار در توسعه فردی، ویژگی های شخصی فرد در میزان کنترل و مدیریت احساسات و هیجانات است. خشم و شادی، عشق و نفرت، امید و نا امیدی و سایر احساسات و هیجانات از جمله عواملی است که بر میزان توسعه فردی و سازمانی تاثیر مستقیم دارد.

شناخت اینکه در چه موقعیتی میبایست چه واکنشی و تا چه میزان داشته باشیم میتواند از شاخصه های رشد فردی باشد.

به عنوان مثال مدیری که از کارکرد یک کارمند خود خشمگین است اما از رفتار سازمانی وی رضایت دارد و یا بر عکس از کارکرد یک کارمند خود رضایت تام دارد اما از رفتار و تعامل همان کارمند نسبت به خود و سایر پرسنل رضایت ندارد. شناخت و تفکیک این دو موضوع و نحوه برخورد با آن نیاز به شناخت درونی و کنترل هیجان و احساسات دارد که در دوره های خودشناسی و بازپروری فردی حاصل میشود.

توسعه فردی از بعد ارتقای ویژگی های شخصیتی

هر یک از افراد جامعه دارای شخصیت منحصر به فرد خود هستند. به عنوان مثال برخی بیشتر درونگرا و برخی بیشتر برونگرا هستند. و یا اینکه بسته به موقعیت قرارگیری در جامعه شخصیت متفاوتی دارند. 

افرادی که شناخت کافی از ویژگی های شخصیتی خود دارند ، توانایی بیشتری در میزان ارتباط گیری در جامعه داشته و از سرعت رشد و کیفیت توسعه فردی و سازمانی بیشتر برخوردار خواهند بود در زیر به برخی از این ویژگی ها به طور خلاصه اشاره میکنیم.

۱ نظم و برنامه ریزی در کارها
۲ داشتن تعهد و مسئولیت نسبت

۳ به انجام به موقع کارها و برنامه ها

۴ داشتن چشم انداز و تعیین اهداف و خرد و کلان و تبیین راهکارها و استراتنژی های دستیابی به اهداف

۵ شناخت روحیه فردی و میزان توانایی های جسمی و ذهنی در برنامه ریزی و زمانمند کردن اهداف
۶ شناخت افراد در جامعه تعاملی و چگونگی برقراری ارتباط با هر یک از اطرافیان مورد نظر
۷ قرار دادن موارد تشویقی و تنبیهی فرد برای خود در کامیابی و یا ناکامی های برنامه کاری و زندگی
۸ توسعه فردی از بعد سایر فعالیت‌های هنری، ورزشی و مهارت‌های عمومی

از جمله معیارهای توسعه فردی ، دنبال کردن فرد در سایر زمینه های زندگی شخص اش می‌باشد. هنر، ورزش، فعالیت های اجتمعای و انجیو ها، شرکت در همایش ها و برگزاری وبینارهای عمومی و همگانی، یکی از موارد تعیین کننده در توسعه فردی و سازمانی ‌میباشد.

استفاده بهینه از وقت و انرژی در زمان های فراغت از کار و تحصیل تخصصی ، در بیشتر افراد موفق جهان به وضوح دیده میشود.

تفریح این افراد بر پایه بالا بردن سایر توانمندی های ابعاد وجودی و شخصیتی ایشان است. چنانچه بزرگترین کارآفرینان و ایده پردازان دنیا ، زمان استراحت خویش را زمان تمدد و بازیابی از طریق هنر و ورزش قرار داده اند.

برای خرید و ثبت نام به عنوان تامین کننده و یا فروشنده می توانید به سایت استاف مارکت مراجعه کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشترک خبرنامه‌های حوزه کسب وکار شوید!

به آخرین خبرها و مقالات رایگان دسترسی داشته باشید.

مطالب بیشتر

جنگ اقتصادی
استاف لایف

جنگ اقتصادی افزایش دلار در استاف | STUFF

داستان دلار در جنگ اقتصادی و اثر آن در زندگی روزمره مطلبی است در خور توجه. این نوشته به بیان شرایطی می پردازد که با افزایش دلار در شرکت استاف | STUFF بوجود آمد.

تولید سرنخ B2B
استاف آکادمی

تولید سرنخ B2B در دیجیتال مارکتینگ

تولید سرنخ B2B چیست؟ (B2B Lead Generatiom) تولید سرنخ B2B فرآیند شناسایی خریداران بالقوه ایده آل برای محصولات استاف‌مارکت یا خدمات استاف‌سرویس است، که تامین‌کنندگان

اگر به دنبال توسعه کسب وکار خود هستید !؟

با استاف | پلتفرم فروش و خدمات سازمانی در ارتباط باشید.

ساختار تولید محتوا