چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال 1400

چهارشنبه سوری جشن باستانی
چهارشنبه سوری جشن باستانی سه شنبه آخر سال است که سالانه ایرانیان به پاس با هم بودنشان شادی می کنند و بهار را با عشق و سرور آغاز می کنند. جشن باستانی سه شنبه آخر سال 1400 نیز شادمانی سرآغاز بهار سال 1401 است.
این محتوا را برای دوستانتان به اشتراک بگذارید.
Telegram
LinkedIn
Twitter
Email

چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال است. سه شنبه آخر سال نزد ایرانیان مقدس است و چهارشنبه از روزهای نحس اعراب است. که در تقابل با ادیان اسلام و زرتشت از جشن سه شنبه به چهارشنبه سوری تبدیل شده است.

به مناسبت جشن باستانی آخر سال ایرانیان بررسی موارد زیر در فرهنگ ایران ضروری به نظر می رسد؛

  • تاریخچه جشن باستانی از آخرین سه شنبه سال در تقویم ایران باستان تا چهارشنبه سوری
  • علت سرزنش چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال در دین اسلام
  • اکتشاف زرتشت و ارتباط آن با چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال
  • علت آتش در چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال
  • بررسی علل روانی سرور و شادی با عشق و آتش در ادبیات ایران باستان
  • رونق اقتصادی صنایع کسب و کار در عشق و آتش آداب و رسوم جشن باستانی
  • تهدید، تحریم و تحدید صنعت آتش بازی در چهارشنبه سوری و پیامد های خطرساز اجتماعی
  • جشن باستانی آخرین سه شنبه سال پیام ایرانیان برای بهترین آغاز نوروز بهار به همدیگر

سعی شده است در زمان کمتر از 8 دقیقه به تحلیل مسائل پیرامون چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال مرسوم بین ایرانیان پردازش شود.

تاریخچه جشن باستانی از آخرین سه شنبه سال در تقویم ایران باستان تا چهارشنبه سوری

هنگامیکه سخن از ایران باستان می کنیم یعنی 3000 سال قبل از ظهور دین اسلام از سرزمین های حجاز تمدنی در سرزمین های ایران وجود داشته است.

تقویم ایرانیان باستان آن روزگاران 12 ماه 30 روزه بوده است. که هر سال 5 روز اضافی باقی می مانده است. حاکمان وقت آن زمان برای اجداد ایرانی مان 5 روز از سال را تعطیل اعلان می کردند. در آن 5 روز هیچ قانون حکومتی و دینی اجرا نمی شد. همه مردم آزاد بودند تا به جشن، شادی، عیش و سرور مشغول باشند.

جشن باستانی آخرین سه شنبه سال بزم آغاز بهار

پس از پایان 5 روز جشن و شادی، نوروز بهاری را با انرژی بیشتر به کسب و کار شروع می کردند. ایرانیان باستان اغلب کشاورز بودند و با آغاز بهار، آبادانی زمین هایشان را شروع می کردند.

اکتشاف زرتشت و ارتباط آن با چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال

زرتشت دانشمند ایران باستان است. او که ریاضیدان، منجم و فیلسوف ایران باستان است؛ توانست با مطالعه، پژوهش و محاسبات شبانه روزی تقویم جدید و کنونی را برای ایرانیان بیاورد. تقویمی با مشخصات زیر؛

  • 365 روز
  • 6 ماه 31 روز گرم سال
  • 5 ماه 30 روز سرد سال
  • 1 ماه 29 روز و
  • ساعت و روز آغاز سال نو

اکتشاف زرتشت علنی و رسمی شد. سالی را که تقویم زرتشتی در کشور ایران به صورت رسمی استفاده شد به سه شنبه ای از هفته ختم می شد که نیمی از آن در سال قبل و نیمی دیگر در سال جدید قرار می گرفت. این آخرین سه شنبه سال مبنای پیدایش جشن های سه شنبه قرار داده شد.

چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال است، که طی اعصار و قرون به واسطه ی حاکمان وقت این سرزمین مورد دستخوش تغییراتی قرار گرفته است.

در ادامه بررسی علت حرام بودن رسوم چهارشنبه سوری، نکوهش در برگزاری رسم دیرینه مورد بررسی قرار می گیرد.

علت سرزنش چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال در دین اسلام

پس از تسلط حاکمان ادیان عرب بر سرزمین های حاصلخیز ایران جهت استعمار کشاورزان ایرانی، چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال در کشور مردم ایران شد.

در حقیقت اعراب روزهایی از هفته را نحس می دانستند. روزهای شنبه و چهارشنبه در اسلام خوش یمن نیست. آنها در این روز سعی می کنند به دنبال کاری نروند و بر اساس یک باور خرافی این دو روز را در خانه می مانند.

از طرفی به جهت حفظ منابع آبی بیشتر سالها شب زنده داری می کردند، و شب هنگام برایشان فضیلت بالاتری داشت. بنابر روایات اسلامی انجام اعمال هر چه به وقت سحر نزدیک تر می بود از ثواب و برکت بیشتری برخوردار می شد.

تداخل رسوم جشن باستانی آخرین سه شنبه سال مردم ایران باستان با چهارشنبه نحس مردم عرب باعث شد تا عبارت چهارشنبه سوری بعد از ورود اسلام به ایران شکل بگیرد.

بنابراین، التقاط فرهنگی دو دین ترویج یافته حکومت های ایران اعمم از زرتشتی و اسلامی باعث پیدایش چهارشنبه سوری جشن باستانی سه شنبه آخر سال شد.

بررسی علل روانی سرور و شادی با عشق و آتش در ادبیات ایران باستان

شادی و هیجان از خصوصیات جوانان است. جوانان از عشق درون سینه شان به آتش تعبیر می کنند. آتشی که می تواند بسوزد و بسوزاند. پس اجداد باستانی مان از این عشق آتشین برای ساختن زندگی فرزندانشان استفاده کرده اند. ایرانیان باستان عشق را ستایش کرده اند. دوستی و مهر و محبت در چهارشنبه سوری جشن آخرین سه شنبه پایانی سال گواه همین مطلب است.

آتش عشق است این بانگ و نای و نیست باد

هر که این آتش ندارد نیست باد

آتش عشق است کاندر نی فتاد

جوشش عشق است کاندر می فتاد

مولانا

آنان با ادبیات ایران باستان با هدایت آتش عشق جوانان آنان را ترغیب به تشکیل خانواده و فرزندآوری می کردند. سمبل آتش شاید همان عشق آتشین است، که اگر با درایت و تدبیر کنترل شود می تواند گرمابخشی فرح بخش برای تمام روزهای زندگی باشد. عشق به خانواده و هم نوعان در فرهنک ایرانیان مقدم بر تمام رفتارها شمرده می شود.

ولی نگاه اسلام و مبلغان و مراجع تقلید اسلام غیر از این می باشد. محبت و دوستی به ولی و حاکمان شهر از اولویت برخوردار است. قدسی بودن امامان و پیشوایان و اطلاعت و رهبری از فقها از واجبات حکومت شرعی است. حاکم شرع می تواند با صدور فرمان منافع سودجویان را تامین نماید. برخی از فتواها چون تحریم چهارشنبه سوری جشن باستانی سه شنبه پایانی سال عنوان شده است.

چرا مراجع چهارشنبه سوری را حرام کردند؟ به نقل از گروه دین و اندیشه سایت تبیان توسط حسین عسگری انتشار یافته است. که خواندن آن اندیشه های سازمان تبلیغات اسلامی خالی از تفکر و تعقل نیست.

شک تنها حقیقت است.

فلسفه شک

در ادامه به بررسی علل و عوامل ظهور چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال در ایران مطالعه می شود.

علت پریدن از روی آتش در چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال

آتش ابزار جنگ روزگاران قدیم است. پریدن از روی آتش یکی از تمرین های سربازان حکومت بود. مهارت در پریدن از آتش های سر به فلک کشیده نمادی از جنگاوری و شهامت و قدرت جوانان را نشانه می رفت. بنابراین پریدن از روی آتش به یکی از سنت های دیرین چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال تعبیر می شود که می توان این ترویج ارزش گذاری را نیز از حکومت های وقت آن زمان ها دانست.

پریدن از روی آتش چهارشنبه سوری جشن باستانی

با مطالعه جنگ آوری های ترکان، اعراب و مغولان می توان به این استدلال عقلی رسید که حاکمان سرزمین اعراب بدلیل کسب و کار دامپروری و چوپانی، فقط نیازمند مراتعی برای چرای حیواناتشان داشتند و عملا ابایی از آتش سوزی نداشتند و بر افروختن آتش حربه ای در برابر حملات حیوانات بیابانی و در امان ماندن از درندگان برایشان بوده است. بنابراین؛ اساسا به آتش پرستی یا آتش بازی در چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال نیازی دیده نمی شود.

جنگ آوری و ترویج پریدن از روی آتش در چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال

به هر روی با توجه به مطالعه ی جنگ های صدر اسلام حمله ی آتشین به کعبه در مکه مشاهده می شود. می توان اینگونه استدلال کرد که مسلمانان مجهز به صنعت آتش افروزی بوده و همواره در جنگها از آن استفاده می کردند و زمین، مزارع و باغات را با به آتش کشیدن تصاحب می کردند.

در مقابل ایرانیان کشاورز همواره بدلیل صیانت از مزرعه ها و باغ هایشان نگران آتش سوزی بودند. به نظر می رسد ترویج آتش و آتش پرستی بیشتر از سوی حاکمان صورت می گرفته است و هدف مردم در چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال بیشتر سرور و شادمانی است. بنابراین، استراتژی بیان مقاصد ویرانگری می تواند مصادیق دیگری را در بر داشته باشد.

رونق اقتصادی صنایع کسب و کار در عشق و آتش آداب و رسوم جشن باستانی

امروزه انواع صنایع کسب و کار از مجالس شادی و سرور مردمان کسب درآمد می کنند. صنایع جنگی مخصوص حکومت هاست و خرید و فروش کالاهای جنگی نیز در اختیار دولت هاست. ولی صنایع آتش بازی مستقل از دولتها در حال فعالیت هستند. چین به عنوان اولین تولیدکننده وسایل آتش بازی در دنیاست.

نیاز جامعه به وسایل آتش بازی بی خطر

صنایع کسب و کار آتش بازی نیازمند دانش و تجهیزات قوی تری برای تولید وسایل آتش بازی بی خطر مخصوص خانواده ها می باشند. این صنعت به دلایل سیاسی و اقتصادی هنوز بومی سازی نشده است. بنابراین، قاچاق کالا آتش بازی در بازار تهران بسیار مرسوم است. تحریم، تهدید و تحدید چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال در این سالها باعث کاهش خطرات آتش سوزی و بهبود شرایط نشده است.

گران بودن وسایل آتش بازی استاندارد باعث شده است تا کارگاه های غیر مجاز دست به تولیدات مهندسی نشده ای بزنند که باعث افزایش خطرات آتش سوزی شده است. نبود دستگاه نظارتی بر روی چنین کارگاه های تولیدی و ممنوع بودن تولید صنایع آتش بازی قانونی باعث بروز چنین سوانحی است. که برای مدیریت این بخش از نیاز جامعه نیازمند تدبیر مسئولین در مدیریت بزم چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال است.

علت نبود صنایع تولید آتش بازی و بومی سازی آن در کشور ایران

با توجه به نیاز جوانان به هیجان و شادی به نظر می رسد بایستی بر روی تامین مایحتاج مردم دقت و توجه کافی داشت. ولی همچنان واردات هنگفت وسایل آتش بازی در کشور صورت می گیرد. مصارف عمومی واردات در چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال به قدری است که توجه فعالان اقتصادی را به خود جلب می کند.

این درحالی است که سهام و مالکیت معادن مواد آلی مثل گوگرد که در استان های شمال و شمال غرب کشور قرار دارند، جملگی در مالکیت مراجع عظام حوزه های علمیه قرار گرفته است. کلیه ی مواد این منابع طبیعی کشور ایران به کشورهای دور و نزدیک مصادره می شود. این صادرات که جزو اموال بیت المال است هیچگونه رونق اقتصادی را در صنایع آتش بازی به ارمغان نیاورده است.

تحریم آتش بازی و رونق اقتصادی واردات وسایل آتش بازی چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال

بهره برداری از معادن و مخازن طبیعی سرزمین ایران در اختیار حاکمان وقت است. تاجران وابسته به نظام سرمایه داری به دلیل منافع مادی و زحمت تولید که ناشی از عدم دانش فنی است؛ مایل به واردات محصولات آتش بازی هستند. آنها با توجه به ترویج عقاید خرافی همواره از مراجعان تقلید صدور فتاوای حرمت آتش را خواستارند. تا با عدم تاسیس کارگاه های مجاز تولید وسایل آتش بازی بومی کشور ایران همچنان به واردات خود بپردازند.

این طور به نظر می رسد که این تحریم آتش بازی، سیاستی برای رونق اقتصادی سرمایه داران است. تا در سرور و شادمانی مردم برای چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال بیشترین سود را ببرند. وارد کنندگان و تامین کنندگان وسایل آتش بازی در بازار می توانند در آخرین سه شنبه سال نیز ارزش سرمایه ای خود را بیشتر از قبل کنند.

تهدید و تحدید صنعت آتش بازی در چهارشنبه سوری

تهدید گروه های مختلف از وسایل آتش بازی خطرناک باعث شده است تا چهارشنبه سوزی جشن باستانی آخرین سه شنبه سال یادآور دلهره های هولناک آتش سوزی باشد. بر این اساس عناوینی چون چهارشنبه سوزی به جای چهارشنبه سوری بین مردم رواج دارد. ترساندن کودکان و جوانان باعث شده است تا مراسم آئینی چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال به دست فراموشی سپرده شود.

مراجعان تقلید با صدور فتوای تحریم آتش بازی مانع از ایجاد کارگاه های ساخت وسایل آتش بازی استاندارد و ارزان درون مرزها می شوند. بنابراین، صنعت پر رونق قاچاق در اقتصاد بیمار ایران توسط سرمایه داران تشدید و باز هم به جامعه آسیب می زند.

تحدید صنعت آتش بازی و نکوهش درباره آتش بازی در چهارشنبه سوری هرگز باعث کاهش خطرات احتمالی ناشی از آتش بازی جوانان نشده است. ضمن اینکه این تحدید چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال خشم ملی را نیز فراهم می کند، که منجر به عواقب جبران ناپذیری خواهد بود.

چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال 1400 پیام ایرانیان برای بهترین آغاز نوروز بهار به همدیگر

چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال است. در این جشن باستانی پیام ایرانیان به کل مردم جهان نشاندن مهر و دوستی برای همدیگر است. آبادانی و بهبود توسعه تمام کسب و کارها با عشق و دوستی خواسته ی جوانان ایران زمین است.

پیام عشق و دوستی چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال برای نوروز

همه ی مردم ایران در این روز شادمانه به استقبال بهار می روند. این روز به سپاسگزاری از همراهانی است که در طول یک سال کنار هم قرار گرفته اند. به یاد روزگارانی است که عزیزانی بودند و دیگر نیستند. چهارشنبه سوری جشن باستانی آخریم سه شنبه سال برای قدردانی از محبت هایی است که در طول 365 روز سال از همدیگر دریافت کرده ایم.

استاف | STUFF چهارشنبه سوری جشن باستانی آخرین سه شنبه سال را به تمام کسب و کارها تبریک می گوید. گروه استاف آماده خدمات رسانی به کلیه ی صنایع کسب و کار ها در سال 1401 می باشد.

9 پاسخ

  1. سلام.
    به مطلب خوب و مهمی توجه کردید. سپاس از تهیه ی این مجموعه. فیلم بسیار گویا و دقیق بود امیدوارم بتوانیم به این ایین و رسوم بیفزاییم. نه اینکه مرتب با فتواهای تحریمی و تهدیدی محدودیت و سلب آزادی و آسایش کنیم.
    و من الله توفیق

    1. ممنونم از شما آقای دکتر نیکروش
      امیدوارم بتوانیم با روشنگری های شما استاد بزرگوار بهترین و نیک ترین روش های زندگی را به فرهنگ ایرانی بیفزاییم و از تعصبات عوامفریبانه ترویج یافته در جامعه رهایی یابیم. تعصباتی که ریشه در منافع اقتصادی منفعت طلبان و زیاده خواهان دارد.

    1. بله دقیقا
      فعلا که باید بزداییم.
      تقریبا از بعد از ظهر سه شنبه همه جا تعطیله تو ایران و اینترنت هم که از دیروز ضعیف و احتمالا تا ساعاتی دیگر کاملا زدوده می شود

  2. ما انسان ها برای اضافه کردن کیفیتی جدید به دنیا اینجا هستیم
    و گرنه خلقت ما چه دلیلی داشت؟

    استیو جابز

  3. ای بابا
    آقا مگه میذارن چیزی بیفزایی
    همه چی رو تحت اختیار گرفتن
    بعدش هم تحریم . یک عده آدم رو هم شستشوی مغزی دادن تا حرفی بزنی ترور می شی با عناوینی چون نهی از منکر و … از این حرفها و پشتیبان وطن و سرباز و …

    1. بله . حق با شماست ولی میشه با درایت مسائل رو حل و فصل کرد
      بدون جنگ و خونریزی
      با برابری و صلح جهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشترک خبرنامه‌های حوزه کسب وکار شوید!

به آخرین خبرها و مقالات رایگان دسترسی داشته باشید.

مطالب بیشتر

جنگ اقتصادی
استاف لایف

جنگ اقتصادی افزایش دلار در استاف | STUFF

داستان دلار در جنگ اقتصادی و اثر آن در زندگی روزمره مطلبی است در خور توجه. این نوشته به بیان شرایطی می پردازد که با افزایش دلار در شرکت استاف | STUFF بوجود آمد.

تولید سرنخ B2B
استاف آکادمی

تولید سرنخ B2B در دیجیتال مارکتینگ

تولید سرنخ B2B چیست؟ (B2B Lead Generatiom) تولید سرنخ B2B فرآیند شناسایی خریداران بالقوه ایده آل برای محصولات استاف‌مارکت یا خدمات استاف‌سرویس است، که تامین‌کنندگان

اگر به دنبال توسعه کسب وکار خود هستید !؟

با استاف | پلتفرم فروش و خدمات سازمانی در ارتباط باشید.

ساختار تولید محتوا